מאת: אביטל גרשפלד-ליטוין
פורסם ב: עיתון יסודות – גיליון 3

הקיץ כבר הגיע והילדים יצאו מהמסגרת הבית ספרית אל החופש הגדול. למעבר זה משמעות גדולה בכל הקשור לתרבות הבילוי שלהם, משום שהם יחסרו מסגרת מארגנת בשעות היום, יבלו יותר שעות אל תוך הלילה, ייפגשו יותר עם בני גילם, ואולי החשוב מכל – יהיו זמן רב יותר ללא השגחת מבוגר, משום שאתם, ההורים, לא בחופש.

מבחינת שימוש באינטרנט, שינוי זה מצריך רענון של כללי בטיחות בסיסיים והצבת גבולות ברורים. ראשית, יש לרענן את כללי הבטיחות באשר למסירת פרטים באינטרנט ומפגשים עם מבוגרים ובני נוער שילדיכם אינם מכירים.

שנית, בהעדר צורך לקום מוקדם בבוקר לבית הספר, הילדים ייטו לבלות את שעות הלילה מול המחשב.

חשוב לזכור, כי בשעות אלו יש יותר סיכוי שהמצ'וטטים ברשת הם מבוגרים ולכן יש לציין בפני הילדים עובדה זו ולהגביל את שעות הגלישה. זכרו! גלישה באינטרנט מתוך הבית כמוה כבילוי עם חברים בחוץ – הסכנות דומות, וכך גם צריכות להיות המגבלות.

שלישית, מאחר והילדים נמצאים בבוקר לבדם בבית או עם חבריהם, ייתכן שיתפתו לגלוש לאתרים שאינם לגילם. חשוב שהנוכחות שלכם כהורים במרחב הווירטואלי תהיה ברורה. לכן מומלץ לעבור על היסטורית הגלישה במחשב בשובכם מהעבודה, ולשוחח עם ילדיכם על כך.

לבסוף, מומלץ לשאול את הילדים שאלות ספציפיות לגבי הרגלי הגלישה שלהם. מומלץ לשאול את הילדים מה עשו במשך היום, כמה זמן היו במחשב, היכן גלשו, האם נתקלו בתכנים שאינם לגילם,

האם שיחקו במשחקים ואילו משחקים, האם יש להם

בלוג, האם הם קוראים בלוגים מסוימים באופן קבוע, האם שוחחו ב-ICQ, האם הכירו חברים חדשים. חשוב ששאלות אלו יהיו חלק משגרת השיחה שלכם עם ילדיכם בשובכם מהעבודה. גם אם אינכם יודעים הרבה על מה שאתם שואלים, עצם השאלה תדגיש את הנוכחות שלכם. העניין שלכם וההבנה שלכם יסמנו עבור הילדים גבול ברור באשר לגלישה רצויה ובלתי רצויה.

חופשה נעימה ובטוחה.

• אביטל גרשפלד-ליטוין – פסיכולוגית רפואית מרצה ומנחה במכון יסודות