מאת: מירן בוניאל-נסים
פורסם ב: עיתון יסודות – גיליון 8
משחקים הינם כלי מוכר וידוע לחינוך, הנאה ורכישת מיומנויות וכישורים. המחשבים מהווים כלי חברתי המעיד על שייכות, מיקום וכוח. למבוגרים שבינינו, משחקים זכורים ככאלו אשר התרחשו בחצר. כיום, אלו מתרחשים בעיקר אל מול מסכי הטלוויזיה והמחשב. המשחקים בעלי אנימציה באיכות גבוהה המדמה מציאות ממשית, יש בהם המשכיות וגיוון המספק את תעבתו של המשחק, והמשחק לעיתים קרובות מאפשר השתייכות לקהילה של משחקים הכוללת מעמדות וייחוס. המשחקים של ימינו הינם אינטראקטיביים ומחייבים פעילות ואקטיביות של המשחק לעומת משחקים מיושנים יותר אשר היו מוגבלים. בחירת משחק כיום, כוללת בחירת קהילה וסטטוס. מכאן ניתן להבין את משמעות המשחק עבור המשחק.
בהתאם, יש להתייחס למשחקי המחשב בצורה מורכבת הכוללת את היתרונות והאיכויות המגולמות בהם אך גם את הסכנות הטמונות בם:
השפעות חיוביות של משחקי מחשב:
למידה – במסגרת משחקי מחשב יכול הילד ללמוד מיומנויות מגוונות הקשורות בקבלת החלטות, שפה (לרוב אנגלית), חישוב, אסטרטגיה, ועוד. ישנם משחקי מחשב אשר משלבים תכנים דידקטיים. כך הילד לומד בהנאה. שילוב משחק בהוראה נמצא כיעיל מאוד בהטמעת תכנים.
פורקן – משחקים רבים במהותם תזזיתיים, דורשים מהירות ופעלתנות. משחק שכזה יכול להוות דרך יעילה ומוגנת לפורקן, קתרזיס ושחרור לחצים. במקום לפרוק את הזעם בצורה שאינה מקובלת, ניתן לעשות זאת במסגרת משחק מחשב אשר נותן את הלגיטימציה לכך.
שייכות חברתית – כיוון ומשחקים רבים ממקמים את השחקן בקהילה חברתית, אין הילד נשאר לבדו, כמקובל לחשוב, אלא הוא נמצא בתוך מערכת חברתית. באמצעות המשחק, הוא יוצר קשרים ומתאמן בכישורים חברתיים באמצעות הקהילה החברתית הסובבת סביב אותו משחק.
טיפול – ניתן לגייס את משחקי המחשב גם למערכת הטיפולית. כיוון שהעולם במשחק הינו מדומה, ניתן להתנסות בסיטואציות אשר מאיימות במציאות הפיזית. כיום ניתן לראות אנשי מקצוע המטפלים בחרדות, פוביות ומוגבלויות באמצעות משחקי מחשב אשר מפגישים עם אותן חוויות אשר קשות להתמודדות. חווית ההצלחה במציאות המדומה ותרגול של התמודדות ורכישת כלים לכך, מחזקת כישורי התמודדות במציאות הפיזית.
השפעות שליליות של משחקי מחשב:
אלימות – כיום ישנם משחקים לא מוסריים ואלימים בצורה שאינה מתקבלת על הדעת הכוללים אונס, רציחות ברוטליות ומראות מוחשיים שאינם מותאמים לצפייה במיוחד בגיל צעיר. במידה וילדיכם פונה לשחק במשחקים שכאלו חשוב לבחון מה הם המניעים לצפייה ומשחק עם תכנים מסוג זה. שנית יש לעקוב אחר התנהגותו במהלך המשחק ולאחריו. עם זאת, לפי נתוני מחקרים בתחום, לא ניתן לומר שמשחקי המחשב גורמים להתנהגות מסוימת, אלא שילדים בעלי דפוס אישיות ותנאי מציאות מסוימים אשר יפגשו במשחקי מחשב אלימים עשויים לתרגם זאת בצורה לקויה. על כן, חשוב לעקוב אחר סוגי משחקי המחשב והתנהגות הילדים, בעיקר כאשר מדובר בילדים בסיכון.
התמכרות – האינטראקטיביות שבמשחק ואופיו הממשי המעורר השלכה ושקיעה מעולם הווירטואלי, לעיתים מובילים להתמכרות. התמכרות, גם אם אינה לאלכוהול/סמים, אינה בריאה ומשפיעה לרעה על אורח חייו של הילד. כדאי מלכתחילה לקבוע מסגרת שעות מוגבלת ומאורגנת למשחקי מחשב כדי למנוע משחק בלתי מוגבל של ילדכם במשחקי מחשב. יחד עם זאת, ישנם ילדים בעלי דפוסי אישיות הנוטים להתמכרות שהינם רגישים יותר לכך, ועל כן יש להיות ערניים ליחס שמפתח הילד כלפי זמן המשחק, נכונותו להזניח מטלות אחרות לטובת המשחק וכדומה.
הימורים – ישנם משחקים אשר מזכים את השחקן בנקודות אשר מתורגמות בהמשך לתמונות או כסף או יישומים במשחק. ישנם ילדים שפונים להימורים, רכישות והתחייבויות כספיות ללא כיסוי, בלא ידיעת ההורים. חשוב לבדוק מבעוד מועד האם במשחק יש אופציות של תגמול אשר עשויות להוביל להתנהגות שכזו.
בקלן שבגרמניה התקיים במהלך חודש אוגוסט היריד בינלאומי הגדול באירופה למשחקי מחשב gamescom – .
היריד היה עצום בגודלו וכלל ארגונים וחברות המשווקות משחקי מחשב. הקהל היה בעיקרו, כצפוי, ילדים ובני-נוער אשר באו להתנסות במשחקי מחשב חדישים. יחד עם זאת, מתחם שלם הוקדש לארגונים הקשורים בבטיחות ילדים במדיה.
הופתעתי ונדהמתי לגלות עשרות ארגונים בתחום אשר הגיעו מרחבי גרמניה להציג את ה"אני מאמין" שלהם. שוחחתי עם כמה מהם לקבל מידע על הנעשה בגרמניה. להלן אסכם מספר דברים מרכזיים שעלו במפגשים אלו:
1. בגרמניה נתקלים בקשיים וסיכונים המקבילים לאלו המוכרים בארץ, כמו: שימוש מופרז במחשב, שימוש במשחקים אלימים, חשיפה לתכנים לא מותאמים באינטרנט ועוד.
2. על מנת להתמודד עם חוסר הידע של המבוגרים בכל הקשור למשחקי המחשב, הוחלט (בחוק) שכל משחק מחשב יעבור ביקורת ויקוטלג לפי גיל רצוי (מ- 6; מ- 12; מ- 16; מ- 18), מידת האלימות, סוג התכנים והמחיר. כך, יכולים ההורים לבחור בצורה מבוקרת את המשחקים. המשחקים אינם מועלים לרשת, זאת על מנת לפקח על מי שרוכש את משחקים העולים באופן שאינו חוקי (פרוץ). כמו כן, כל כמה זמן, מושק מסע הסברה בכל הקשור להתאמת משחקי המחשב לגיל השחקנים. לטענת הארגונים, הדבר הפך נורמטיבי בתרבות המדיה בגרמניה. כך למשל ביריד עצמו, ילדים קיבלו צמידים בצבעים שונים בהתאם לגילם כדרך לפקח על האזורים בהם יוכלו להסתובב ולהשתתף במשחקי המחשב. ילדים בגיל צעיר לא הורשו להיכנס למתחם בו היו משחקים אשר כללו אלימות, מראות של דם וגופות במשחק.
3. ישנם ארגונים אשר יצרו סביבות לימודיות באמצעות אתרים דידקטיים המותאמים לילדים. הרציונל בבסיס אתרים אלו הוא שמשחק מושך ילדים, ועל כן אם המשחק יהיה לימודי-חינוכי, הילדים יפיקו הנאה ולימוד גם יחד. סביבות אלו כוללות משחקי חשיבה, תכנים לימודיים ועוד, תוך השקעה בפורמט ססגוני מושך. המורים עצמם מקבלים הכשרה כדי לעשות שימוש חיוני בתוכנות. יחד עם זאת, גם במקרה זה, תוארו קשיים לגייס את הסגל הדידקטי-חינוכי בכל הקשור לטכנולוגיות ומחשוב, כפי שקורה לעיתים קרובות גם בארץ.
4. שימוש בטכנולוגיות עבור נוער קצה. ישנם ארגונים אשר מתגייסים לטובת אותם בני-נוער אשר נפלטו ממערכת הלימוד ממגוון סיבות, ולנסות ליצר עבורם מסגרת אשר במרכזה פרויקט טכנולוגי. במסגרת הפרויקט על הקבוצה להרכיב, לתכנת ולבנות – דבר המצריך עבודת צוות, חשיבה מורכבת, תכנון והוצאה לפועל. באמצעות תוכניות אלו רוכשים הילדים כישורי חיים מגוונים. כמו כן, בני-הנוער חשים העצמה, מסוגלות אישית והגשמה.
3. ארגוני הסברה עבור ההורים. הורים אשר חשו חסרי כלים לפקח על הפעילות הווירטואלית של ילדיהם, החליטו להקים ארגונים הפונים להורים לצורכי הסברה והקניית כלים. מטרת ארגונים אלו לספק להורים מידע לגבי הנעשה ברשת, להכיר את המציאות הוירטואלית והמאפיינים ההופכים את המרחב הווירטואלי למפתה וססגוני, לספק מיומנויות מחשב ולהסביר כיצד ניתן לחנך לפעילות מיטיבה.
4. ארגוני הסברה בכל הקשור בהתמכרות ושימוש בעייתי במשחקי מחשב ובאינטרנט.נמצאים בחיתוליהם, בעיקר מתוך ניסיון ללמוד את התופעה ולבחון כיצד ניתן לטפל בתופעות הנלוות. יחד עם זאת, התארגנות סביב הנושא מראה על ניסיון לטפל בהן בצורה שיטתית.
לסיכום, ניתן לומר כי ילדים באשר הם נמשכים למשחקים ועל כן מהווים קהל יעד הרגיש לתופעות נלוות – לטוב ולרע. יחד עם זאת, חשוב להגביר את המודעות בקרב הורים ומחנכים לגבי התנהלותם של הילדים בעולם הווירטואלי, על מנת לספק לילדינו סביבה מוגנת יותר.
עצות להורים לצריכת חכמה של משחקי מחשב:
- אל תתפתו לקנות משחק מחשב רק כי הילד ביקש, ערכו "סקר שוק" טרם הקנייה על מנת לבדוק במה מדובר.
- דברו עם הילד מדוע הוא מעוניין בו ובמה הוא שונה ממשחקים אחרים שיש לו, כך תלמדו מה מניע את הילד, ולאלו השפעות נחשף.
- לפני קניית משחק מחשב בדקו על עטיפת המשחק האם מופיעים גילאים מומלצים.
- במידה ואינכם חשים בנוח עם תכני המשחק הסבירו זאת לילד ונסו, יחד עמו, למצוא חלופה. חשוב שהילד ישמע טיעונים ברורים מדוע אינכם מסכימים לרכישת המשחק.
- עודדו משחקים עם תכנים חינוכיים המעודדים כישורי חשיבה, אסטרטגיות, וזיכרון .
- היו שותפים למשחקים עם הילד (בגילאים הרלוונטיים) או צפו מפעם לפעם בהתנהגות הילד תוך כדי המשחק.
- במידה ומדובר במשחקים שהורדו מהרשת, הקפידו לבדוק במה משחק ילדיכם.
- הגבילו שעות משחק בהתאם לעיסוקים נוספים בהם פעיל ילדיכם.
- בדקו האם קיימת קהילה חברתית וירטואלית סביב המשחק. הסבירו לילדכם כיצד עליו להתנהג בקהילות וירטואליות מבחינת אי-חשיפה של מידע פרטי. כמו כן, נסו להבין מי השחקנים הנוספים.
- התחברו להנאה שבמשחק ואפשרו לילדיכם להפיק את המירב.
* מירן בוניאל-נסים דוקטורנטית בתחום הפסיכולוגיה של האינטרנט, אוניברסיטת חיפה