מאת: זיו סופר
פורסם ב: עיתון יסודות – גיליון 2

באחת מקבוצות ההורים לבני נוער שהנחיתי, עלה הנושא של בני נוער העובדים במקביל ללימודיהם. מניסיוני, הנושא מעסיק לא מעט הורים. רובנו מעודדים את בני הנוער לעבוד במהלך חופשת הקיץ, אך מה קורה כאשר בננו או בתנו מגיעים יום אחד במהלך תקופת הלימודים ואומרים "אנחנו מתכוונים למצוא עבודה". החוק קובע שבמהלך חופשת הקיץ אסור להעסיק נוער מתחת לגיל 14. נער שמלאו לו 14 אך לא מלאו לו 15 ניתן להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו. במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 15 ומעלה, ובלבד שלא חל עליהם חוק לימוד חובה. ישנם תקנות וסייגים נוספים בחוק (לפרטים נוספים: אתר משרד התמ"ס)

אותה אם שהעלתה את הנושא סיפרה שבנה בן 17, לומד בכיתה יא' והיא חוששת מאד שהדבר יפגע בלימודיו. הורים נוספים מהקבוצה התחברו לדאגתה וסיפרו על מאבקים רבים בינם לבין בניהם. לאחר הדיון היא החליטה להפסיק את מאבק הכוח, היא סיפרה שנזכרה שגם היא בנערותה רצתה לעבוד ואין זה אומר שבנה ידרדר בלימודים. שני ההורים החליטו לשתף פעולה עם בנם אך לפקח על תנאי עבודתו כך שלא ינוצל וכן על לימודיו. תוך דיאלוג פתוח ואמפטי לרצונו של הנער לעבוד, הם הגיעו עימו להסכמות ולסידור עבודה שיאפשר לו הן ללמוד ולדאוג לעתידו והן לעבוד ולהיות עצמאי כלכלית.

על פניו הדברים נראים פשוטים, אך נושא עבודת בני הנוער מעלה מספר דילמות איתן אנו, ההורים, מתמודדים.

אחת הדילמות שמתעוררות היא עצמאותם הכלכלית של הילדים. כיום, בני נוער יכולים להשתכר כ- 1500 ש"ח לחודש ואף יותר. התלות הכלכלית בהורים הולכת ופוחתת ואיתה גם יכולות הבקרה והפיקוח של ההורים. מתוך כך עולות מספר שאלות: חלק מהשאלות עוסקות במידת הבקרה ההורית לגבי השימוש בכסף: האם להתערב בניהול הכספי של הנער? האם לאפשר לו להוציא את הכסף כאוות נפשו? האם להמשיך ותת לו "דמי-כיס" לבילויים בסופי-שבוע? האם לאפשר לו לנסוע לנופש עם חברים בארץ או בחו"ל? הרי הוא עבד, הרוויח וזה הכסף שלו. באיזו מידה אני כהורה מציב קווים אדומים לגבי השימוש בכסף. איסורים על הימורים (בעיקר Winner), קניית משקאות אלכוהוליים וסמים, קניית מותגים באלפי שקלים או בזבוז הכסף ללא תכלית ומטרה?

שאלות נוספות עוסקות במידת האיזון בין עבודה ללימודים. לדוגמה, באיזו מידה אני מאפשר לו לעבוד בידיעה שהדבר עלול לפגוע או פוגע הלכה למעשה במשימות לימודיות?

לעומת זאת, לעבודת בני הנוער ישנם גם יתרונות בולטים. באמצעות יציאה לעבודה בני הנוער לומדים מוסר עבודה מהו, הם מתנסים ב"חיים האמיתיים" בתוך המסגרת המוגנת של ההורים, רוכשים מיומנויות של אסרטיביות, מתנסים בלקיחת אחריות על משימות וניהול זמן נכון ועוד. בנוסף, הם מחזקים את יכולתם לקבל מרות וסמכות.

כמו בתחומים אחרים, גם בתחום זה, הדילמות, השאלות, החסרונות והיתרונות יכולים להיות מנוף לדיאלוג והידברות בין ההורים לילד. ניתן למנף את החסרונות לטובת פיתוח תקשורת מכבדת ומקדמת בבית, תוך הגדרה ברורה של ציפיות ובקשות של ההורים לגבי גבולות השימוש בכסף והאיזון בין עבודה ללימודים. אני ממליץ לדבר על כך עם בני הנוער ולדון איתם במשמעויות וההבטים השונים העולים מתוך רצונם לעבוד בתקופת הלימודים ובחופשת הקיץ. הפתרונות ינבעו מתוך הדיאלוג ולאו דווקא יתמקמו באחד הקצוות חסרון-יתרון אלא ינועו בטווח שבינם.

* זיו סופר — עובד סוציאלי, מטפל ומנחה קבוצות