פעילות הורים וילדים פעילות הורים וילדים “ברשת” האינטרנט והסלולרי

מיועד לשכבות ז’- ט’

רקע: האינטרנט משמש היום, כמעט בכל משרד ובכל בית, ככלי בסיסי הנותן מענים שונים. ילדינו, כבר מגיל צעיר מתחילים להשתמש במחשב ובאינטרנט, בבית ובבית הספר, לצרכי משחק, לימוד, מקור מידע, אמצעי ליצירת תקשורת וכמרחב חברתי.

יתרונותיו של הכלי ברורים ואין ספק שהוא חלק משגרת החיים בחברה המערבית של שנות האלפיים.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי האינטרנט הינו מרחב ציבורי, בו ילדים בונים מתרגלים ומקיימים חיי חברה, נחשפים לתכנים שונים מכל העולם ובכל הנושאים ומתקשרים עם אנשים שונים.

אופ ההתנהלות כמו גם התכנים משפיעים על התפתחותם האישית, רגשית קוגניטיבית וחברתית של הילדים.

חשוב שהם ואנחנו, כהורים, נבין את אופני השימוש באינטרנט ובסלולרי ומשמעותם.

חשוב שאנחנו, כמבוגרים אחראיים נכיר את עולם האינטרנט והסלולרי, נדע לתמוך , לחנך ולהנחות את ילדנו בשימוש בו, ונהווה כתובת אליה הם יכולים לפנות, בעת הצורך.

חלק ראשון ההורים בהרצאה והתלמידים בסדנאות כיתתיות

נקודות מרכזיות בהן עוסקת ההרצאה להורים:

  • דפוסי שימוש באינטרנט של בני נוער- רשתות חברתיות, אפליקציות שיתוף ועוד
  • האינטרנט כעולם ציבורי חברתי בחיי בני הנוער
  • טשטוש גבולות בין האינטרנט למציאות החיצונית ובין עולם המבוגרים לעולם הנוער.
  • כיצד הסלולרי שינה את כללי המשחק
  • השפעת האינטרנט והרשתות החברתיות על תפיסות העצמי, התפתחות אישית/קוגניטיבית/חברתית ועוד.
  • “פגיעה דור 5: הפצה והעברה של חומרים פוגעניים דרך הטכנולוגיות החדשות “
  • זיהוי מוקדם של שימוש בעייתי או מסוכן
  • התמודדות עם חשיפה לתכנים לא מתאימים
  • יצירת בקרה הורית והכוונה לשימוש נכון ובטוח
  • השפעת האינטרנט והסלולרי על יחסי הורים ילדים/מתבגרים
  • מסוגלות טכנולוגית לעומת מסוגלות נפשית
  • גבולות בשימוש , אחריות אישית ושמירה על הילדים
  • תקשורת הורים וילדים- פרטיות, שיתוף, הכרה, מעורבות ובקרה, חינוך, עזרה במצוקה, פלטפורמת תקשורת ועוד

סדנאות כיתתיות לתלמידים: “הגבולות שלי ברשת”

מטרת הפעילות לחזק ערכים של כבוד במרחב האינטרנטי ולהגביר את המודעות לסוגיות הקשורות בביטחונם האישי של המשתתפים. הפעילות מועברת באמצעות עבודה על שלושה אספקטים של סוגיות חברתיות:

1. צילום והפצה: המעשה וההפצה כשתי סוגיות, מה משדרים החומרים שאנו מעלים, האם אנו שולטים בשימושים שייעשו בהם, עד מתי החומרים האלה יכולים לרדוף אותנו.

2. פיתוי ושקר – הכרויות: זרים מבוגרים, בני גילנו, “אני יכול להיות מי שאני רוצה” פרופיל לא אמיתי ואיך עוברים ממנו לקשר במציאות,

3. הצקות ופגיעות ברשת – אחריות על מה שאני עושה, רגע חושבים לפני שמגיבים, אחריות הצופים מן הצד. יובאו מקרי אמת דרכם נעבד את הסוגיות.

חלק שני –הורים וילדים יחד במסגרת כיתתית

יצירת ופיתוח דיאלוג בין הורים וילדיהם לגבי שימוש באינטרנט. המפגש חושף בין היתר את הפערים הקיימים בין הורים לילדיהם בידע ובתפיסות השימוש באינטרנט וכן את האופן בו הילדים רוצים וצריכים את נוכחות ההורים.

הפעילות מועברת באמצעות מעגלי שיח ועבודה בקבוצות קטנות על דילמות בהן מוצגים מצבים בעייתיים.

לאחר מכן יתקיים דיון במליאה כיתתית.

משך הפעילות: 3 שעות.

הרצאה להורים: דר’ אביטל גרשפלד-ליטוין 

להזמנת השירות…