החופש הגדול עוד רגע כאן.

בלא מעט בתים זו תקופה של מתחים. לעומתם יש בתים בהם זו תקופה לה כולם מחכים, תקופה של רגיעה והרבה שעות איכות יחד.

חוויית החופש הגדול היא כמובן תולדה ישירה של ההתנהלות השוטפת בבית, אבל יש כמה מאפיינים ייחודיים לתקופה ויש כמה דברים שאפשר לעשות נקודתית כדי להיערך נכון ולהוריד מתחים. 


שלב 1 – מודעות

גבולות שנוצרים באופן טבעי על ידי מסגרות החינוך נעלמים. זה אומר שצריך לקבוע גבולות חדשים. צריך לחשוב מה משתנה, מה חשוב לנו ומתוך זה להסיק מה הגבולות הנדרשים.

מאחר שמבחינת עמדה יש נטייה לראות בחיוב את מתן החופש, שבירת הכללים הגבולות הרגילים, יציאה משיגרה והרפיה, זה מגביר את הדילמות של הורים  לגבי הצבת גבולות.

הדברים העיקריים שנראה לרוב הם:

עימותים בין אחים – כמות השעות בהן האחים יחד בבית, ללא עיסוק מוגדר וללא פניות של הורים עולה. זה מזמין עימותים על מרחבים משותפים, מסכים, משחקים וסתם עימותים מתוך שעמום. בהרבה בתים גם מארחים יותר את החברים וזה מזמן עימותים סביב פרטיות עם חברים.

תקציב – מעבר למובן מאליו של קייטנות, בייביסיטר וכו, יש תקציב בילויים שונה. זה בסדר לייצר תקציב שונה מימי לימודים. אבל כדי למנוע מתחים שנובעים ממצב רגשי – “הכסף זורם לי מבין האצבעות “, “אין להם שום כבוד לכסף, מה הם חושבים שהוא גדל על העצים?” – רצוי לקבוע מסגרת תקציב בסיסית .

ניהול הבית – איך המטבח שלכם למשל נראה כשכולם כל הזמן בבית ואוכלים בכל שעות היום והלילה? אז זהו שצריך לקבע איך מנהלים את הבית בקיץ.

כל זה צפוי וידוע מראש צריך פשוט לתת על זה את הדעת.


שלב 2 – ניהול רגשות

כל מה שפרטנו מעלה לוקח לא מעט הורים למצבים רגשיים טעונים.

הבלגן, המריבות, שעות המסכים, הרעש, העומס הכספי וההתנגשות בין אורח החיים של ילדים בחופשה לבין אורח חיים של הורים שממשיכים בשגרת עבודה – כל אלה יוצרים מטענים רגשיים לא פשוטים.

חשוב שלא לתת למטענים רגשיים אלה לנהל אתכם.

חשוב גם לזכור מה באמת חשוב לכם ולבחור, כן , לבחור,  מה הגישה הרגשית שלכם:

האם שבירת הגבולות היא בלגן ומטלה או שזו הזדמנות להיות עם הילדים בהרפיה, בלי מגבלות מלחיצות של שיגרה? הזדמנות גם לכם להרשות לעצמכם ?

האם אתם רואים בחופש זמן שאתם צריכים להעסיק את הילדים או זמן ליהנות מהם ולהיות איתם הרבה יחד? זמן להעמקת הקשרים המשפחתיים, צבירת חוויות משותפות? 


שלב 3 – קביעת הסדרים חדשים

לפני שקובעים הסדרים צריך להבין מה הרציונל שעומד מאחוריהם.

למשל שעות שינה – לכאורה אין סיבה לקום בבוקר אז בשביל מה להגביל אותם?

כי ילדים שהופכים את שעות היום והלילה למעשה יוצרים שעות רבות של פעילות בהן אין מבוגרים אחראיים ערים בסביבה.

כי זה לא מאפשר להורים לפגוש אותם ולייצר תקשורת, לדעת מה קורה איתם, לראות מה מצבם.

כי יש דברים שקשורים לתפקוד הביתי משפחתי ומשפיעים על האחרים, כולל ההורים שאינם בחופש וצריכים לקום לעבודה בבוקר.

כי שמירה כללית על גבולות עוזרת לילדים לשמור על גבולות התנהגותיים. יצירת סוג של אוטונומיה יוצרת הזמנה לפורענות. זה בסדר לשבור את הכללים הרגילים, להרשות בילויים יוצאי דופן, אבל אלה עדיין צריכים להיות מוגדרים כחריגה ולא כשיגרה חדשה.

עכשיו שברור לנו למה בכל זאת לא נוותר לחלוטין על מגבלת שעות שינה, אפשר להחליט, כל משפחה בהתאם למה שמתאים לה, בהתאם לילד ולגילאים בהם מדובר, מה הגבולות המתאימים. ולא חייבים ללכת על הכל או לא כלום. אפשר להזיז את שעת השינה בשעתיים, אפשר לאפשר להישאר ערים מאוחר מספר ימים בשבוע או סביב אירוע מסוים. אפשר להחליט לא להתערב בשעת השינה אבל כן להתעקש על שעות ערות מסוימות במהלך היום שמאפשרות קשר עם ההורים.

למשל משימות בבית

קשה מאוד שכולם בבית, עם אורחים ושרק אתם ההורים תיקחו את עול התחזוקה.

לכן חשוב לעשות איזושהי חלוקה, כמובן בהתאם לגילאים והיכולות .

 

מילה על כשלים שכיחים במשימות הביתיות:

חוסר גמישות – בחלוקת התפקידים נכון לפעמים לאפשר גמישות כמו החלפת תפקידים, או איזון הנטל לא בכל יום אלא בכללי. כי אם ילד אחד עמוס יותר או לא נמצא בבית בימים מסוימים האיזון ייעשה בהתאם.

תיעוד – הוויכוחים האין סופיים על “כן עשיתי /לא עשית”, “אני עשיתי ביום ראשון אז עכשיו תורך”. אחת הדרכים להתגבר על זה היא “לדפוק שעון”. מי שעשה מסמן בטבלת המשימות שעשה.
חשוב רק לומר מראש, שאם מסכימים על שיטת התיעוד, אין ויכוחים על “עשיתי ולא תיעדתי”.  לא תיעדת לא עשית.

התאמת המשימות – לא רק לגיל וליכולת, אלא גם למי ממש סובל ממשהו, למי דבר מסוים בא בקלות. נכון, נדמה שהילדים לא אוהבים כלום ובכל זאת,  יש מי שיעדיף לתלות כביסה על להכניס כלים למדיח או לטייל עם הכלב, יש מי שיעדיף לנקות את החצר מלקפל כביסה וכו. אין סיבה שלא לנסות להתחשב בזה, במסגרת האפשרי.

למשל התנהגויות סיכון ובילוי מחוץ לבית

התנהגויות סיכון כמו רכיבה פרועה על אופניים חשמליות או רכיבה שלא לפי החוק, שתיית אלכוהול מופרזת, שימוש בסמים – כל אלה כמובן, לא משתנים במהותם בגלל היציאה לחופשת הקיץ וכאן הכללים לא משתנים.

נשמע מובן מאליו.

הסיבה שאנחנו בוחרים לציין זאת היא כי לא פעם זה תופעות לוואי של משהו שנראה לנו סביר להרשות בקיץ – בילוי בלילה, נסיעה לאילת, או לעיירות נופש בחו”ל וכדומה.

לכן חשוב רגע לפני שמחליטים מה כן ומה לא, לעשות חשיבה ולהכין שעורי בית. להבין את המשמעויות, ולקבל החלטה מושכלת.


ומילה על התהליך

אחרי שקצת בררתם עם עצמכם מה אתם חושבים ואיך אתם מרגישים לגבי דברים, השלימו את תהליך החשיבה עם הילדים .

ככה הם ילמדו לעשות את זה, ילמדו מכם על מה להסתכל ויבינו ממה נובעות ההחלטות שלכם.

ככה תוכלו לקבל החלטות שיעוררו פחות קונפליקטים.

גבולות שאתם בוחרים להציב, בילויים משפחתיים שאתם מתכננים – וודאו שאתם שלמים איתם, שאתם מוכנים לעמוד מאחריהם גם אם יהיה קצת קשה ולא בדיוק מה שציפיתם.

מאחלים לכולם קיץ מהנה, בטוח ומשפחתי.