אם בעבר דברנו על הגבלת שעות הרי שהיום כשהאינטרנט משמש לכל כך הרבה דברים ולשיחות, הרי שקשה להגדיר שעות.

אם המלצנו שיהיה מחשב משותף במקום ציבורי בבית, הרי שהאינטרנט בטלפון לא מאפשר שותפות וציבוריות.

יחד עם זאת, הרבה מהכללים לא השתנו, הערכים לא התשנו והפגיעות לא השתנו, רק קבלו כלים וביטויים אחרים. חלקם אף חמורים יותר.

להלן מספר טיפים החל מדברים טכניים, על מה לדבר ואיך לדבר, ואיך בכל זאת יוצרים גבולות.

זכרו – התנהגות אנושית ערכית ומכבדת היא הבסיס באינטראקציות ברשת חברתית או במציאות.

החינוך שלכם נכון באינטרנט ומחוצה לו.

אם אתם מרגישים שאתם לא מספיק מכירים ומבינים , דאגו ללמוד – את המחשב, את התכונות, את הרגלי השימוש וכו'. אפשר לבקש מהילדים ואפשר לקחת מדריך.

מקמו את המחשב במקום מרכזי בבית. את המסך הציבו מול פנים החדר ולא מול הקיר.

בלי מחשבים בחדרים גם לא ניידים. גם טלפונים משאירים במקום מרוכז ללילה.

גבולות – זמן גלישה, שעות גלישה, הגבלת שימושים באינטרנט, תכנות סינון, וכו'.

אל תאפשרו לילדיכם קוד כניסה למחשב/טלפון, הידוע רק להם.

לסגור מצלמות: הסבירו לילדים מדוע חשוב שהמצלמות תהיינה כבויות ומכוסות. מצלמות משמשות רק עם אנשים שאתם מכירים.

העבירו מסר ברור לגבי התנהגות נכונה ברשת, שתפו את ילדיכם בחששות שלכם והדגישו את הצורך להיזהר. דברו על התנהגות ערכית נאותה.

נסחו כללים לגלישה בטוחה יחד עם הילדים והגדירו שעות שהיה מול המחשב/טלפון שלא לצרכי שיחות, שאינן למטרת לימודים.

דברו על תכנים בעייתיים – הראו שאתם מבינים, הסבירו מה הבעיה, היו כתובת.

אסרו לבצע קניות באינטרנט ללא פיקוח שלכם.

דברו על העלאת תכנים: דברו על המשמעות של העלאת תכנים, הפרשות שאחרים יכולים לתת להם, העובדה שאי אפשר למחוק.

עברו מדי פעם על התכנים שמופיעים בדף הפייסבוק של ילדיכם.

כנסו מידי פעם לראות לאילו קבוצות שייכים הילדים בווטסאפ, איזו שפה מאפיינת את ההתכתבות, מה התכנים.

חיפוש ב"היסטוריה" – נמצא בסרגל הכלים של הדפדפן לחיפוש באינטרנט (סימון של שעון) ומאפשר לראות באילו אתרים ביקרו משתמשי המחשב רטרואקטיבית.

בדקו בדיווחי כרטיס האשראי רכישות אינטרנט לא מזוהות.

והעיקר, אהבה ושותפות, בלי להיכנס ללחץ….

אל תדברו רק על איסורים – הפיקוח צריך להיות מלווה בהבעת אמון.

אפשרו ערוץ תקשורת פתוח, במסגרתו ירגישו בנוח לפנות אליכם לקבלת עזרה או תמיכה במקרה שחוו חוויות לא נעימות ברשת (חשיפה לתכנים מטרידים וכדומה). גישה חיובית חמה ואוהבת תאפשר להם לקבל את המסרים שלכם.

לא ללחוץ – אמון תחת פיקוח

שיתוף הדדי – הציגו את היתרונות שבאינטרנט יחד עם הצורך לשים לב ולהיזהר, וביחד נסחו כללי שימוש שיבטיחו שימוש בטוח ומועיל.

אינטר אקטיביות – גלישה יחד. הביעו התעניינות כנה במה שמעניין את ילדכם. דברו לא רק על לאן לא לגלוש, אלא גם לאן כן (סנונית, מטח). עודדו לגלוש לאתרים שמעניינים את ילדכם והפכו זאת לחוויה משותפת, לפעילות משותפת.

מעורבות – אל תשאירו את עצמכם מחוץ לרשת (קורס שימוש בסיסי). תמיד אפשר לבקש מהילד לעזור לכם וללמד אתכם.

פתיחות – היו כתובת עבור הילד לפנות לקבלת עזרה או תמיכה במקרה שחווה חוויה לא נעימה ברשת (מיילים פוגעים, הטרדה, חשיפה מכוונת או לא מכוונת לאתרים עם תכנים קשים ועוד).