הרציונל
- אני כהורה וכאדם בוגר אמור לקבל החלטות מושכלות ולא שרירותיות. לשם כך עלי להבין את הדברים לגביהם אני עומד לקבל החלטה. במקרה הזה הסיטואציה, הסכנות והכלים.
- כהורה ההגינות הנדרשת היא שלא אקבל החלטות שרירותיות אלא שאוכל לשקלל ולשקול את רצונות הילד עם האינטרס שלי לשמור עליו. חשוב שלא אהיה מונחה מעיוורון ולא מפחד לא מבוסס.
- הילד המתבגר מתמודד ויתמודד בעתיד עם סיטואציות בהן לא אהיה נוכח ולכן חשוב שאתן לו את הכלים להתמודד בכוחות עצמו. לשם כך אשקף לו תהליכי קבלת החלטות נכונים, אלמד ואראה לו את הכלים העומדים לרשותו, אחשוף בפניו את הדברים איתם הוא לא יכול להתמודד.
- ילד שרואה את התהליך שההורה עושה ומבין מדוע הורה בוחר בהחלטה מסוימת, יהיה פחות מתוסכל גם אם לא שבע רצון.
- התהליך הוא הלמידה, הוא האמצעי לצייד את הילד בכלים והוא החיבור של הידע שלי כבוגר, העקרונות שלי כאדם והדאגה שלי כהורה. בתהליך אשלב את שלשת המרכיבים האלה עם הרצונות של הילד ועולם המציאות שלו (המועדון, החורשה, תרבות הבילוי וכו).
- אם הילד רוצה לקבל זכויות של מבוגר ולעשות דברים של מבוגרים הוא צריך להבין את המשמעות של להיות מבוגר. זכויות באות עם אחריות וחובות. לא כעקרון, אלא כעובדת מציאות. לכן אם אתה רוצה לצאת כמו מבוגרים תבין מה באמת המשמעות. כן, הילד וההורה צריכים להסתכל למציאות בעיניים בין אם זה נעים להם או לא.
הכי חשוב – הבסיס להכל הן האהבה והדאגה. המטרה שלנו תמיד – שיהיה לילד טוב. טוב זה לא בהכרח כייף מיידי. אנחנו לא בקרב, הילד לא עושה לנו בכוונה, הוא יצא או לא ישתה או לא – אלה לא המטרות אלא הכלי לשמור על זה שיהיה לו טוב בתמונה הכולל.
השלבים לניתוח וקבלת החלטה
- מה הסיטואציה
- מה יכול להשתבש
- מה הכלים שלי להתמודדות עם שיבושים
- איזו עזרה ניתן לקבל מבחוץ
- החלטה מתוך כל השיקולים
- סייגים להחלטה – החוזה
- סנקציות על הפרת חוזה
זכרו !
חשוב להבין ולכבד את הילדים
חשוב לשמש להם דוגמא אישית
זהירות בשיפוט – מטרתנו ללמד ולשקף ולא לבטל ולהרוס
חשוב גם להקפיד על חוזים
לא לפחד מגביית מחיר – כמלמד לא כמעניש לשם הענשה
כל מה שאנחנו עושים הוא מודל לחיקוי.
אם אנחנו לא עומדים בחוזה, אם אנחנו לא עומדים בלחץ חברתי, אם אנחנו לא מזעיקים עזרה, אם אנחנו מתפתים לעשות דברים מסוכנים.
החוזה הוא בעצם תשובה – בונים אותו ביחד
החוזה הוא למעשה התשובה של ההורה. התשובה אינה מילה אחת כן/לא.
החוזה הוא תולדה ישירה של הניתוח המקדים.
סעיפי החוזה יכללו בתוכם למעשה את הסכנות, הכלים והמקומות בהם אין אפשרות להתמודד.
הם יכללו את הרצונות של הילד ושל ההורים ויהיו הדדיים גם אם לא שוויוניים.
לצפייה בחוזה לדוגמא – לחצו כאן
לכן:
שלב א' ניתוח – כדי שנבין על מה בכלל אנחנו עומדים לקבל החלטה.
שלב ב' – התשובה/החלטה שהם בעצם חוזה.
שלב ' – מה קורה אם מפרים את החוזה
זה לא אומר שאם נעשה את כל זה לא יקרה כלום, או שאנחנו או הילדים לא נטעה אף פעם או שהילדים יעשו את כל התהליך הזה לפני כל החלטה. אבל:
- זה מלמד להתנהלות נכונה
- זה מגביר את הסיכוי שהם יהיו מוכנים להתמודדות ולא יופתעו ויקפאו
- לעתים זה כן גורם להם להסתכל אחרת על הדברים ואולי לקבל החלטות אחרות
דוגמא– הילד רוצה לצאת למסיבה ראשונה בה אני חושב שיהיה אלכוהול
שלב א' – הבנת הסיטואציה
מי יהיה שם, איפה זה פיזית, האם יהיה אלכוהול, האם יש שמירה במקום, איך מגיעים וחוזרים
שלב ב' – מה יכול להשתבש
חברים /חברי שכב"ג בוגרים לוחצים עלי לשתות
מי עשוי להגיע למקום באופן בלתי צפוי ואולי בלתי רצוי – מפחיד, אולי ייצור סיטואציות לא טובות
החברה יכולים להשתכר – אין לי עם מי להיות, חבר מאבד הכרה, מתחילים עם חבר/ה שלי והיא לא קולטת מה קורה
אני עשוי להשתכר – להרגיש לא טוב, לא להיות בשליטה, להפר הסכם עם ההורים
מישהו מתחיל איתי – הוא חזק יותר, אני לא קורא נכון את המצב, אני פשוט לא מעוניין/ת
מישהו מתגרה בי ומנסה לגרור אותי לקטטה
פורצת קטטה במקום
חשוב לשקף שהשיבושים לא קשורים רק לילד ולא תלויים בו או נמצאים בשליטתו. זה לא מספיק שהוא לא ישתה.
מה הכלים שלי להתמודד
להיות בחבורה ולא להישאר לבד
לא לשתות כדי להיות בשליטה
לקבוע מועדי שיחה עם ההורים ואז אם אני לא מתקשר זה סימן שמשהו לא בסדר
להתרחק אם מגיעים אנשים לא רצויים
לפרוש אם העניינים מתחילים ללכת לכיוון שאני לא אוהב
איך אני מתמודד עם לחץ חברתי – מסוגל להגיד לא, בעזרת חבר/חברה שאיתי, מעמיד פנים שאני שותה, (כאן כמובן חשוב לעבוד על הנושא באופן שוטף בבית בשיחות ובדוגמה אישית של ההורים)
לזהות מבוגרים במקום שיכולים לעזור או שאני נשאר בקרבתם
לא מתרחק מידי מהיישוב
עזרה מבחוץ
כן, תמיד אתה יכול להתקשר אלינו ואם אנחנו לא זמינים אז ל….
מספר אמבולנס – לדבר על החשיבות
אח בוגר (של הילד או חבר) עם רכב שאתה יודע שיהיה בסביבה ומוכן להיות בכוננות
לחשוב כמה זמן ייקח לעזרה להגיע
קרבה לבית של מישהו שתמיד אפשר בקלות להגיע אליו
דוגמא – הילד רוצה את הרכב
שלב א – הבנת הסיטואציה :
לאן, מי יהיה איתך ברכב, מתי חוזרים , מה אופי הבילוי,
שלב ב- מה יכול להשתבש
החברים ישתכרו ויפריעו לך לנהוג
תקלה ברכב
בעיית חניה
אזור בו גונבים מכוניות
אתה תתפתה ותשתה
תהיה עייף מידי לנהוג
מה הכלים שלי להתמודד
ציוד עזרה ראשון ותיקון תקלות, ז'קט זוהר, משולש אדום, גלגל החלפה, מספיק דלק
אי שתייה
פורש עם החברים אם מרגיש שהם עוברים גבול
ישן לפני
לוקח מים ואוכל לדרך למקרה של עייפות ובודקים איפה אפשר לעצור לתנומה במקרה חרום
מסכמים אם ובאיזה מצבים משאיר את הרכב
אולי חבר נוסף שלא שותה בערב שמגבה למצב של עייפות וכו
אולי שעת חזרה בגלל עייפות
עזרה מבחוץ
מתקשר להורים
מישהו שגר קרוב ואפשר לישון אצלו
מונית