חזרה לתפריט הקורס

מצורפים השלבים אותם בנינו במפגש האחרון על מנת לעזור לכם בהתמודדות עם ארוע אלים שהתרחש בשבט. השלבים יכולים להוות בסיס לעבודה כשהעקרון המנחה הוא שלא פועלים ללא חשיבה, תכנון וגיוס שותפים לדרך.

שלב 1

איסוף מידע – בסיס נתונים שיאפשר לנו לגבש עמדה ולהבין עם מה אנחנו מתמודדים.

שלב 2

לברר עם עצמי – עמדות, ערכים , מה הסיפור מבחינתי.
עצמי יכלול את העצמי האישי, את הצוות – מרכזים אחרים וראש שבט, מלווה הנהגה

שלב 3

דיבור עם גורמים אחרים במידה והיו מעורבים  – למשל שבט אחר.
השיחה תעשה במסגרת מרכזים, ראשי שבטים, מלווי הנהגה/ות.

שלב 4

שיתוף הצוות הבוגר בהנחה שהוא יהיה חלק מהיישום של תכנית התגובה והמניעה בהמשך.
גם ההכרות שלהם עם השטח יכולה לעזור בגיבוש התכנית.

שלב 5

בחירת תכנית עבודה אשר תכלול את כל המרכיבים המפורטים במסמך ההתמודדות עם אלימות.
בגדול התכנית תכלול עבודה חינוכית ברמות השונות , ייתכן והיא תכלול השעיה לצורך עצירה/חשיבה וחינוך. התכנית יכולה לכלול תהליך חינוכי רחב שיכלול שינוי סדרי עדיפויות ופעילויות בשבט.

שלב 6

שיתוף הצוות המוביל

שלב 7

שיתוף הורים תורמים ומובילים במידה ויש כאלה  – הזדמנות לשמוע איך הם רואים את הדברים וגיוסם לעבודה עם יתר ההורים בהמשך.

שלב 8

שיחות אישיות עם הגורמים המעורבים ישירות  – אפשרות לשמוע מהם, וגם הצגת תכנית הפעולה בפניהם באופן אישי מתוך כבוד אליהם ורצון לאפשר דיאלוג. ייתכן ובצמידות, נזמין את ההורים להצטרך להמשך שיחה משותפת במטרה שיהיו שותפים, ישמעו את הדברים מפינו, יוכלו להגיב ולשאול ונוכל להסביר למה אנחנו בוחרים בתכנית כזו למרות המחירים.

שלב 9

  • שיתוף כלל ההורים והשכבה. הדבר ייעשה בקבוצות ולא כולם יחד.
  • שיתוף השכב”ג  – ביטול יום פעילות וקיום פעולות לשכבות הבוגרות. המפגש הראשון עם השכב”ג  יהיה לצורך שיחה פתוחה – תיאור עובדתי של האירוע ולשאול איך הם רואים את זה, מה הם מרגישים, קצת לאפשר גם להם לפרוק ולשאול. לאחר מכן דיבור על איך זה תואם את מה שאתם מנסים לחנך אליו, איך לדעתם החניכים הצעירים יראו את זה, ההורים, איך זה מתיישב עם דמות הבוגר ועם ערכי התנועה. אפשר לדבר על בחירות –  ממה הן משופעות, עד כמה אני מחזיק את הערכים שלי כשאני עושה בחירות וכד’.
  • שיתוף ההורים של השכב”ג באסיפה (או אסיפות בהתאם לגודל השכב”ג ) בנוכחות ראש השבט ובהובלת המרכזים.
  • לגבי הורי השכבות הצעירות, יוסבר שהפעילות באותו יום לא תתקיים בשל אירוע אלימות. רצוי לתאר בקצרה ועובדתית את האירוע על מנת למנוע חרושת שמועות שתעורר היסטריה בקרב ההורים ותחזור אליכם. חשוב לציין שהפעילות מופסקת לא בשל חומרת האירוע אלא מאחר ואירועים כאלה מחייבים לתפיסתכם סימון ברור ועיבוד ברמה החינוכית.

כמה עקרונות חשובים בבחירת תכנית העבודה ובקיום שיחות בנושא.

הימנעו משיפוטיות של האדם– דברו על המעשה, על הבחירה, על הערכים, העמדות, ההשלכות שיש או היו יכולות להיות להתנהגות בה בחרו.

הימנעו כמה שניתן, משיפוטיות גם ברמת הגדרות– זה מעשה נורא, זה מאוד חמור. אלה לא בהכרח תורמים להבנת המסר שלכם ומהווים שיפוטיות שקל להתנגד אליה – “זה לא כזה חמור אף אחד לא נפצע”, “מה את עושה מזה סיפור כזה, מבין שזה לא בסדר אבל להגיד שזה נורא”, “זה לא כזה חוצה קו אדום שנינו יודעים שכולם עושים דברים כאלה פשוט אותנו תפסתם”

גלו אמפתיה– לחץ חברתי משפיע על כולנו, הכאב שהחניך עשוי להרגיש בשלב זה הוא אמיתי ואין לכם רצון להכאיב, ייתכן שנורמות בקבוצה או בתנועה השפיעו עליו.
אין סתירה בין חינוך / ענישה / העברת מסר ברור ובין גילוי אמפתיה. אנחנו לא מעוניינים לפגוע בחניך, לייאש אותו או לאבד אותו.

אל תתנצחו אל מול האשמות-  “אז למה לא הגבתם על מה שעשו לנו?”, “מה אתם עכשיו פתאום מחנכים על הגב של הילדים שלנו?”, “זה הנורמות בתנועה זה אתם הרגלתם אותם לזה בבית הם לא מתנהגים ככה”, “מה אתה מעניש אותי, בגלל מעשה כזה אתה כבר לא זוכר את כל מה שאני עושה בשבט?”

אתם לא מתחילים להאשים בחזרה אתם רק מסבירים את העמדה שלכם. גם אם זה לא משכנע אותם או אם הם לא רוצים להרפות או להודות שאתם צודקים.

דוגמאות לתגובות:

אני מבינה שאתה מרגיש שלא עשינו מספיק, אם תרצה נדבר על מה עשינו ובכל מקרה הבחירה שאתה עשית היא שלך. יכולת לבחור דרכים אחרות כולל לבוא אלינו.

אני מבינה שאתה מרגיש שאתה משלם מחיר שלא תואם את הנורמות. צר לי, באמת. אבל גם זה מחזק אותי בכך שצריך להבהיר את הנורמות של התנועה וההבדל ביניהן לבין אולי נורמות שנוצרות בשטח בניגוד לעמדת התנועה. וגם בסופו של דבר זו הייתה בחירה שלך ושל…ועובדה שיש רבים שלא עושים את הבחירה הזו. ומעבר לזה אנחנו כאן. אתה יודע שאנחנו מעריכים אותך כאדם ואת מה שאתה עושה בשבט. זה לא העניין. ואת זה אנחנו לא משנים או שוכחים. אנחנו יחד. אבל יש כאן  משהו שצריך לעבוד עליו.

אני לגמרי מסכימה שלתנועה יש אחריות, וזו הסיבה שאנחנו פועלים כדי לשנות את מה שנוצר. וכן, צר לי שהילדים שלכם משלמים על זה מחיר. אני מאוד מעריכה את מה שהם, אנחנו גם לא מחפשים להכאיב, אבל כן נדרשת כאן עצירה ועשייה חינוכית. וכן הילדים שלכם עשו בחירה שלא כולם עושים וצריך רגע לדבר על זה. וכן יש להם השפעה על אחרים בשבט וצריך לוודא שהיא תואמת את הערכים אליהם אנחנו מחנכים. אני מבטיחה שאנחנו נהיה שם איתם. אנחנו אוהבים אותם ורוצים אותם אתנו. וכן, גם אנחנו מפיקים לקחים ופועלים. אבל כדי שנוכל לפעול,  לפעמים, לצערנו הרב, זה אומר גם מחירים. אם אתם רוצים שנמנע את האירוע הבא על כל המשתמע מזה, תנו לנו לעשות עכשיו את מה שצריך בהבנה.