הארגון הוא ארגון FIRST
המטרה לגדל דור מהנדסי טכנולוגיה לעתיד.
האמצעי – כשם שיש נבחרות כדורסל בית ספריות נייצר נבחרות בניית רובוט, הרובוטים יתחרו בתחרות ספורטיבית לרובוטים וזה ייצר את המוטיבציה של הילדים לגעת בתחום.
בקצרה התחרות: יש לקבוצות ששה שבועות מרגע פרסום המשימות (איזה משחק יהיה ומה הרובוט צריך להיות מסוגל לעשות) ועד להגשת הרובוט. בשישה שבועות עליהם לתכנן ולבנות רובוט.
3 ימי תחרות עם שלבים שונים, המנצחים מוזמנים לקחת חלק בתחרויות הגמר בארצות הברית (אם יש להם תקציב לכך).
כלומר המהות היא תחרות! התחרות מושפעת מהקפיטליזם האמריקאי, אין שוויון בין קבוצות בגלל נגישות למשאבים, וכו. הן נסמכות על תורמים שהן צריכות לגייס. יש קבוצה בערד ויש קבוצה במאומצת בנאס"א (חוסר שוויון).
אז מה בכל זאת?
הארגון מבנה את קיום והקניית הערכים בצורה מובנית, עקבית ובולטת. ערכי הארגון, הטמעתם והיישום שלהם, הם בראש סדר העדיפות, לפני הניצחון ולפני ההישגים הטכנולוגיים
1 – מעבר לניצחון בתחרות עצמה ניתנים פרסים מעודדי ערכים.
הפרס היוקרתי ביותר הוא על עזרה לקבוצות אחרות והקמת קבוצות חדשות. זה גם הפרס המשתלם ביותר מאחר והוא מבטיח כניסה לכל משחקי הגמר בארצות הפרטים לכל השנים.
הפרס השני היוקרתי הוא על מקצועיות.
אבל יש גם פרסים על בטיחות בעבודה, שיטות עבודה וכו. כלומר ממקד במקצועיות ואחריות.
2- הבנייה לשיתופים פעולה: לכל אורך התחרות מתחרים בבריתות של 3 רובוטים מול 3 רובוטים מה שמייצר תודעה שעם כולם תצטרך לשתף פעולה בשלב כלשהו. לשלבי הגמר 8 המנצחות בוחרות את השותפים לברית – שוב מגביר מוטיבציה להיות ביחסים טובים. זה גם מייצר מודעות לכך שגם במשחקים עצמם שיתוף הפעולה חשוב כי לפעמים לרובוטים שונים יש יתרונות שונים וצריך לדעת לתאם אסטרטגיה.
3 – לאורך כל השנה הארגון מבנה ומעודד וזה קיים בפועל כבר כמובן מאליו, קבוצות פייסבוק של שיתוף ידע, עזרה בהשגת ציוד, אפשרות לפנות לקבוצות להן יש מכשירים ומכונות בבקשה לבוא לעבוד אצלן בסדנאות, אפשרות להתייעץ ועוד.
4 – קבוצות חזקות בעלות ידע ייחודי מזמינות אליהן לשעורי העשרה, לעתים נוסעות אל קבוצות אחרות להעביר הכשרות. הציפייה היא לחלוק את הידע.
5 – קנסות כבדים על התנהגות לא נאותה – לא ברמת עונשים לפרט או קנסות כספיים אלא בנקודות בתחרות. פאולים אפילו הקטנים ביותר כמו ששחקן שהטעין את הרובוט חרג עם היד בסנטימטר מקו ההטענה, יביא להורדת נקודות לקבוצה.
במהלך התחרות יש מורלים מטורפים. כולל ילדים שבאים מחופשים לגמרי לבושים לדוב או כל חית קמע אחר, שירים, בקיצור מורלים. אבל!
יש איסור מוחלט לעשות מורל נגד קבוצה אחרת. הדבר עולה בנקודות ויכול להביא לפסילת הקבוצה. כנ"ל כל התנהגות תחרותית , לא מכבדת או לא נאותה (כמו לרקוד על הכסאות).
התוצאה – לא רק שאין מורלים נגד, לא פעם נראה קבוצות מצטרפות למורלים של קבוצות יריבות פשוט כי זה עושה שמח באולם ואין חוויה של יריבות.
6 – פורקן משותף: התחרות מתקיימת בהיכל נוקייה ובארצות הברית באצטדיון גדול פי חמש מנוקייה. האוויר מחושמל לגמרי מהמתח, קשה להסביר. ברגעים קריטיים לקראת משחקי הגמר, או במקרים בהם יש ערעור והשופטים מתדיינים וכולם בציפייה לדעת מה התוצאה, לא פעם קוראים לכולם לרדת לרחבה להרקדה משותפת, מוסיקה בקולי קולות, בובות קמע, שופטים, אנשי צוות והילדים רוקדים את המקרנה וכו במעגלים משותפים.
בארצות הברית לפני משחקי הגמר יש ממש הופעות מוסיקה קצרות וכולם רוקדים ושרים יחד.
הדבר מאפשר לפרוק מתח אבל גם להרים קבוצות שהפסידו ומדוכאות.
7. במהלך התחרות יש אזור שהוא כמו האנגר בו כל קבוצה מקימה אזור טיפול ברובוט. לכל אורך ימי התחרות בכריזה נשמעות בקשות של קבוצות לציוד ועזרה מקבוצות אחרות. מקובל להעביר מצברים, לעזור בהטענה, ברגים, ייעוץ ועוד.
8. לא פעם חברי הקבוצות מוזמנים להתנדב בעבודה של הארגון, כמו הקמת מגרשי התחרות ועוד. הילדים באים בזמנם החופשי ובסופי שבוע לעבוד עם קבוצות אחרות.
9. בין העונות יש תחרויות מקומיות שמאורגנות על ידי קבוצות בעזרת הארגון כמובן והן המארחות. הקבוצות האחרות באות לפעמים לסייע בהכנה ובכל מקרה מוקירות תודה למארחים.
10. במשחקי הגמר בימי התחרות מקובל שקבוצות שהפסידו לא הולכות אלא נשארות לעודד את הקבוצות האחרות ולמחוא להן כפיים. ככלל, קבוצות באופן טבעי בשל רוח התחרות, מוחאות כפיים לקבוצות יריבות על ביצועים מרשימים והישגים יפים (סל מרשים, קליעה טובה , הגנה מוצלחת , התחמקות מתוחכמת ועוד).
התוצאה:
התחרות וגאווה קבוצתית ללא ספק משמשות מוטיבציה ראשונית ומשמעותית.
נראה זהות קבוצתית (שם, סמל, סרטוני שווק, מורלים, קמעות , כובעים, צעיפים וכו וגם צביעת הרובוט בהתאם) , מוטיבציה, גאווה קבוצתית
אבל
תחושת שייכות לא פחותה לארגון, למטרה.
מנטורים – בוגרים שמלווים ומלמדים את הקבוצה, הם בחלקם הגדול בוגרי הפרויקט. הם מלווים בחלק גדול מהמקרים קבוצות שהן לא קבוצות המוצא שלהם. זה עוזר בהפחתת ההפרדות, הגברת תפיסת המטרות משותפות, האווירה היא של ניידות, תחושת השייכות והנאמנות יכולה להיות בו זמנית לכמה קבוצות. חברות וחיבורים נוצרים כך באופן טבעי.
הוגנות ושמירה על כללי התחרות נתפסים במשהו חשוב ביותר.
שיתופי פעולה, עזרה הדדית, שמחה גם ברגעים קשים, קשרים עם קבוצות, הוגנות יישמרו גם על חשבון ניצחון.
נראה קבוצות עוזרות , מעודדות, מחליפות מידע, באות להחמיא ועוד.
יש ידידות, כבוד , הערכה ופרגון בין קבוצות.
רקע על הארגון מהאתר שלהם למי שמעוניין.
מטרת הארגון: לעורר השראה בקרב צעירים להיות מובילים בתחומי המדע והטכנולוגיה.
הדרך שלנו: תכניות מבוססות חניכה המפתחות מיומנויות בתחומי הטכנולוגיה, המדע, וההנדסה והמעוררות יצירתיות, חדשנות, ומטפחות כישורי חיים כוללים כמו בטחון עצמי, תקשורת ומנהיגות.
עקרון מפתח בתכנית הוא עיקרון המקצועיות האדיבה. מקצועיות המעודדת איכות, תוך דגש על הוקרת האחר ויחס של כבוד לאנשים ולקהילה.
לפי תפיסת המקצועיות האדיבה, תחרות עזה ורווח הדדי אינם אלמנטים סותרים. מי שמאמץ את עקרון המקצועיות האדיבה לומר להתחרות כמו משוגע תוך יחס של כבוד לאחר ואדיבות בתהליך. הם נמנעים מלראות במישהו במפסיד. אין תפיחות על החזה ודיבור גס מחד, ומאידך גם אין אמירות מתקתקות ונדושות. יש שילוב נינוח של מקצועיות, ידע, תחרות ואמפתיה.
בטווח הארוך מקצועיות אדיבה מובילה לחיפוש אחר חיים בעלי משמעות. הפרט יכול לתרום לחברה ולהנות מהסיפוק שבידיעה שהוא פעל ביושרה ורגישות.
עקרון מפתח נוסף הוא שיתוף פעולה. אנו רואים שיתוף פעולה כגורם יסוד בפיתוח חדשנות. שיתוף פעולה הוא הפגנה של אדיבות וכבוד לאור תחרות עזה. שיתוף הפעולה מתבסס על ההנחה והפילוסופיה לפיה קבוצות יכולות וצריכות לעזור זו לזו גם כאשר הן מתחרות זו בזו.
שת"פ כולל ללמוד מחברי הקבוצה וללמד אותם. למידה מהחונכים. להיות מנוהל על ידי אחרים ולנהל אחרים. משמעו להתחרות אבל לסייע לאחר ולאפשר לו ככל שניתן.
מעט על היקף הארגון
הפרויקט החל בשנת 1992 עם 28 קבוצות
כיום:
הפרויקט כולל 4 סוגי תכניות לפי גילאים.
בכללי לוקחים בו חלק מעלה 400,000 תלמידים.
38,700 קבוצות
90,000 מתנדבים בעלי תפקיד חניכה וליווי קבוצות
מעל 90,000 מתנדבים הממלאים פונקציות נוספות בארגון (כגון הפעלת ימי התחרות)
המדינות העיקריות הלוקחות חלק בפרויקט הן: ארה"ב, קנדה, מקסיקו וישראל.
בתכנית הצעירים (עבודה על רובוטים קטנים מלגו) משתתפות מעל 80 מדינות.
המקים, יוזם ומי שעומד בראש הארגון הוא דין קיימן . ממציא המחזיק ברישום מעל 50 פטנטים על שמו. רבים מהם בתחום הטכנולוגיה הרפואית.
הוא זכה בפרסים שונים בעיקר בתחום היזמות הטכנולוגית. ביניהם פרס מהנשיא קלינטון על תרומתו לפיתוח הרפואי וכן זכה בפרס על קידום המדע והטכנולוגיה.
FIRST Scholarship Program
- Over $20 million in college scholarships in 2014
- 900+ scholarship opportunities
- 180+ scholarship providers
Overall Reach – All Programs Combined (projected for the 2014/15 season)
- 400,000+ students
- 38,700+ teams
- 34,000+ robots
- 90,000+ Mentors/adult supporter roles filled
- 90,000+ other Volunteer roles filled (e.g. event Volunteers, Affiliate Partners, VISTAs)
See breakdowns by individual program below (worldwide projections for 2014/15 season).
______________________________________________________________________________________
2015 FIRST Robotics Competition (projected)
- 3,000 teams
- 75,000 high-school students (Grades 9-12)
- 56 Regional Events; 5 Qualifying Championships; 48 Qualifying (District) Competitions
- FIRST Robotics Competition Championship at the FIRST Championship in St. Louis, MO, April 22-25, 2015
- Robots are built in 6 weeks from a common kit of parts provided by FIRST, and typically weigh approximately 120 lbs.
______________________________________________________________________________________
2014/15 FIRST Tech Challenge (projected)
- 4,450 teams
- 44,500 students (Grades 7-12)
- 300+ Meets, League Championships, Qualifying Tournaments, Championship Tournaments, and Super-Regional Championship Tournaments
- FIRST Tech Challenge World Championship at the FIRST Championship in St. Louis, MO, April 22-25, 2015
- Robots are built using a re-usable, modular robotics platform
______________________________________________________________________________________
2014/15 FIRST LEGO League (projected)
- 26,762 teams
- 267,000+ children (Grades 4-8)
- From approximately 80 countries
- 1,165 Qualifying Tournaments; 136 Championship Tournaments
- FIRST LEGO League World Festival at the FIRST Championship in St. Louis, MO, April 22-25, 2015
- Autonomous robots are built using LEGO MINDSTORMS technologies
- Teams develop research projects based on a real-world challenge that changes annually
______________________________________________________________________________________
2014/15 Junior FIRST LEGO League (projected)
- 4,500 teams
- 27,000+ kids (Grades K-3)
- 100+ Jr.FLL Expos
- Junior FIRST LEGO League World Festival Expo at the FIRST Championship in St. Louis, MO, April 22-25, 2015
- Participants design and construct a model using LEGO elements and moving parts and present their research journey on a poster