“ההיסטוריה האנושית, הופכת יותר ויותר למרוץ בין חינוך לקטסטרופה” [ה.ג וולס]

למה הכוונה במניעה?

עבודת מניעה כשמה כן היא – מטרתה למנוע את התנהגויות הסיכון ולמנוע את המשברים והפגיעות הנלווים.
העבודה מבוססת על שינוי עמדות, מתן כלים ויצירת סביבה תומכת.

מהן התנהגויות סיכון?

הכוונה להתנהגויות שיכולות לפגוע באדם עצמו, באחרים או בסביבה ובחברה.
דוגמאות: שימוש בסמים ואלכוהול, שימוש בעייתי באינטרנט ובסלולארי – רשתות חברתיות, הפרעות אכילה ודימוי גוף, פגיעות מיניות ואלימות.

למה צריך ללמוד את זה?

כי עבודת מניעה נכונה ויעילה, מתבססת על תיאוריות מחקריות, מודלים של עבודה וטכניקות מוגדרות.

מה תקבלו?

תקבלו שיטת עבודה ברורה ומובנית ובסיס איתן אליו תוכלו לחזור אל מול כל קושי והתלבטות, בסיס אשר מושתת על שלשה יסודות:

  • חינוך וערכים ככלי מרכזי במניעה.
  • מרכיבי תכנית מניעה.
  • שותפים לדרך.

אולם לפני שנוכל לעבוד על שלשת היסודות האלה:

תרכשו ידע על התנהגויות סיכון:
אנו מאמינים שכדי לעבוד או לדבר על התנהגויות סיכון (ולמעשה על כל נושא בכל תחום) יש להיות בקיאים בידע הקשור לנושא. קבלת החלטות מושכלת מבוססת על ידע מהימן, מתוקף ושימושי.

תגבשו עמדות:
עמדות ברורות ויציבות בנושאים השונים. אלה יסייעו לכם להיות בטוחים בעצמכם ובדרך שבחרתם, וכך גם להוביל את התהליכים שאתם מאמינים בהם ולסחוף אחריכם אחרים.

תרכשו ותתרגלו כלים:
חלק זה יהיה מעשי ויעבוד מהכלל אל הפרט.

  • תבנו תכנית מניעה כוללת על מרכיביה השונים.
  • תתכננו מפגשים ותגבשו פעילויות.
  • תרכשו מתודות ותהליכי עבודה.
  • תלמדו ותתרגלו ניהול דיאלוג של שינוי עמדות.
  • תבחרו ותבנו את אמצעי האכיפה וההרתעה בהם תשתמשו.

אז איך בעצם אנחנו עושים את זה?

ניתן להרכיב תכנית לפי צרכי הלקוח.

  • סדנאות והרצאות חד פעמיות
  • השתלמויות מרוכזות
  • קורסים שנתיים
  • תכנית כוללת המלווה את הארגון מגיבוש עמדה, דרך תהליך בניית תכנית עבודה, הכשרת הצוותים וליווי ארוך טווח בהתמודדות המעשית.

למי מיועדות ההשתלמויות?

למעשה כל מי שעובד בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי או עוסק בשינוי חברתי.
למשל – מורים, מבס”יות, יועצות, צוותים בתנועות נוער, מדריכי נוער בישובים, צוותי מכינות, צוותים בפרויקטים לסטודנטים, מלווי צעירים בשנת שרות, מלווי צעירים בשרות לאומי.
וגם!
ניתן להזמין אותנו להעביר הרצאות וסדנאות לבני הנוער עצמם או להורים.
אנו מקיימים מפגשים משותפים, מרתקים ומרגשים, צוות-הורים-וילדים.

משתתפים שעברו קורס שנתי מספרים:

“למדתי איך להסביר על משהו שאנחנו בתוכו בעצמנו”
“מצאתי באיזה מלים להשתמש כדי לגעת בהם (הנוער)”
“קבלתי כלים להתמודד עם התופעה תוך הסתכלות ודיאלוג ישירים”
“הבנתי פתאום החיבור לערכים שלנו ”

מכתב בעקבות ליווי ארגון בתהליך מלא:

“העבודה עם המכון הייתה עבודה שהפכה מהר מאוד משיתוף פעולה מקצועי בין שני גורמים, לעשייה חברתית משותפת שעיקרה שינוי חברתי. היכולת המדהימה של המכון לעבוד מכל הלב, מתוך אמונה גדולה ובעיקר מתוך צדקת הדרך, היא שאפשרה לנו לנהל יחד, ברגישות ובנחישות, תהליך מניעה עמוק ואיכותי שאופיין בלמידה מתמשכת והסקת מסקנות תמידית……..
אין לי ספק שהמאפיינים הללו בשילוב הזמינות, החיוך והיכולת המדהימה להתמודד עם כל אתגר והתנגדות בצורה מעוררת השראה, הם שהפכו את שיתוף הפעולה הזה למוצלח במיוחד ואת תהליך ההתמודדות לאיכותי ויעיל. ״

מתוך מכתבה של נלי מרקמן
מנהלת מחלקת ההדרכה בצופים 2010-2016 וכיום עמיתת מנדל.
לקריאת המכתב במלואו לחצו כאן.

משובים ממפגשי צוות-הורים-וילדים

המכתבים המלאים נמצאים באתר

היה יום משמעותי, מאיר ומעיר עיניים לכל המשתתפים, משכיל ומקצועי בזכות המנחים הנפלאים ושתוף הפעולה של ל הנוגעים בדבר. ……
תודה רובה ונתראה בשנה הבאה
דנה, בי”ס אלון גבעתיים

הפעילות הייתה מדהימה ומשמעותית, ההורים לא מפסיקים לדבר על איכות היום והחוויות ועל כך תודה גדולה!…….
תודה,
אודליה,
בית ספר היובל,יהוד

הורים שלחו הודעות למחנכות, ובהן גילויי תודה והערכה למה שהתרחש בערב הזה.
חלקם כתבו: “תודה על שהכרחתם אותנו להגיע”. הם חשו שהם קיבלו זוויות חדשות על מה שקורה עם המתבגרים בתקופה זו, והצצה גם למה שקורה, מן הסתם, עם ילדיהם הפרטיים. חלקם העידו שהם החלו לתקשר עם ילדיהם המתבגרים, באופן פתוח יותר מאשר עד כה……
בתודה ובהערכה רבה,
אהובה מזרחי – יועצת החטיבה העליונה בבית חינוך אופק, בקיבוץ עברון

זכינו אתמול לערב משמעותי ומרתק בהובלתכם.
הדי הערב והרושם העז שהוביל עדיין מהדהדים ברבים מאתנו….בהרבה חן תבונה ומקצועיות שזרתם את הערב, …..ציידתם אותם (ההורים) בתובנות ו”בכלי עבודה”….
צוות שכבת י, תיכון דרך אבות, אפרת