תכנית שילוב

תכנית משרד החינוך מספר 6395

מטרת התכנית

לעזור לצוות, ההורים והתלמידים ביישום תכנית השילוב.

אין ספק ששילוב מאפשר לא רק חופש בחירה והתאמה, הוא גם מהווה הזדמנות חינוכית משמעותית ויצירת מרחב אנושי חברתי חדש.
יחד עם זאת לא ניתן להתעלם מכך ששינוי זה, כמו כל שינוי מצריך הערכות נכונה במישורים שונים:

סוגיות פדגוגיות
סוגיות חברתיות
חוויות רגשיות
היחס המורכב בין ציפיות, קשיים, הצלחות ואכזבות.

הערכות נכונה מתייחסת לרמה הפרקטית – מרחב פיזי, ארגוני והתנהגותי
ולרמה הרגשית – מה מייצר התנהגויות, למה צריך לתת מענים ואיך מנהלים רגשות.

מרכיבי תכנית אפשריים

עבודה עם צוות או הורים.
במישור האישי, הקבוצתי והארגוני.

התכנית תשלב מודלים וכלים מתחומים שונים ביניהם חינוך ופדגוגיה, ניהול ויישוב קונפליקטים וגישור, רב תרבותיות/שונות, ייעוץ ארגוני והנחיית קבוצות.

כמו כן ייעשה שילוב בין מפגשים מובנים מראש עם תכנים מוגדרים לבין עיבוד צרכים והתמודדות עם סוגיות ואירועים שיעלו מהשטח בשוטף.

להלן הצעה לתכנים שונים לבחירתכם.

קצת ממה שלקוחות אומרים עלינו:

תכנים מוצעים למפגשים עם הורים

תכנית שילוב

ההדרכות מתייחסות הן להורי ילדי הכיתה המשלבת והן להורי הילדים המשולבים.

אלה וגם אלה עשויים לחוות חששות לקראת השינוי ורצון להגן על הילדים שלהם מפני קשיים נוספים.

מטרת ההדרכות לתת מקום להורים מצד אחד לפרוק את החששות וגם את הקשיים שיעלו בדרך. לא רק של פחד אלא של תסכול, חוסר צדק וקושי. מצד שני לדבר על חשיבות השילוב ולתת כלים להתמודדות. התמודדות עם הרגשות והדילמות שלהם, קשיים שהילדים יחוו, התמודדות עם הורים אחרים, והתמודדות עם תכתיבי המערכת.

איפה זה פוגש אותי?
הורים לילדים משתלבים או הורים לילדים בכיתה המשלבת. מחשבות, רגשות, חששות, עמדות. איפה זה פוגש אותנו ההורים ומה עושים עם זה בהמשך. זיהוי וניהול רגשות ועמדות במטרה ללוות את התהליך ואת הילדים בצורה ממוקדת, תומכת ומועילה.

מטרת המפגש לאפשר להורים לפרוק ולהעלות באופן חופשי רגשות ומחשבות על מנת לדייק מידע, לזהות אינטרסים של כל אחד ואחת  ולשקף אינטרסים משותפים, במטרה להכניס דברים למסגרת ברורה יותר ומרגיעה יותר. בין היתר תהיה התייחסות לסוגיות של רב תרבותיות בעולם המודרני.

מה תפקידי כהורה?
מה בעצם אני צריך לעשות? מבחינת בית הספר אבל בעיקר מבחינת הילדים, למה הם זקוקים בהקשר זה.

חיים חברתיים של הילדים – להתערב או לא, מה זו דחייה חברתית, למה אנחנו מתכוונים בקבלת השונה, מי מגדיר שונות, מה ילדים צריכים כדי להיות מסוגלים להיות שם בשביל האחר ואיך הורים יכולים לתמוך בזה.

איך נחזק את ילדינו ונתמודד עם תסכולים שעשויים להיווצר.

רשת הורית
יחסים בין הורים. מה עושים כשמתעוררים חילוקי דעות בין הורים, ניגודי צרכים או קונפליקטים בין הילדים.

לא פעם אנו רואים שקונפליקט בין ילדים גולש למרחבים חדשים (ומיותרים) ומועצם בשל קונפליקט שנוצר בין ההורים. יש חשיבות למיקוד בטובת הילדים וההורים כמנטורים לילדים בהתמודדות עם קושי ומניעת הסלמה.

תהיה עבודה על דוגמה אישית, על ההורים כקבוצה המשמשת מודל לחיקוי עבור הילדים כקבוצה.

מה תפקיד ההורים ומהי התנהלות תורמת לעומת התנהלות יוצרת הסלמה.

יחסים עם בית הספר
מה קורה אם הדברים לא נראים לי? תגובות נכונות ותגובות פוגעניות.

מיקוד באינטרסים משותפים.

תקשורת קונפליקטואלית אפקטיבית  – איך מייצרים דיאלוג גם במצבי קונפליקט.

עבודה של שותפות ושיתוף פעולה בין הורים ובית הספר כשני גורמים משפיעים וחיוניים. נזהה את התרומה של כל צד לצד השני ובדומה לרשת הורית, את החשיבות של הדוגמה האישית/קבוצתית שניתנת לילדים.

תכנים מוצעים להכשרות מורים

תכנית שילוב

רק על עצמי לספר ידעתיאיפה זה פוגש את המורים עצמם.

זיהוי עמדות רגשיות ועמדות מקצועיות של המורים. ניהול רגשות ועמדות עצמיות הוא כלי חיוני בהתמודדות וביכולת להעביר מסרים לילדים.

כשאת אומרת "קבלת השונה" למה את מתכוונת? איך זה נראה בפועל לקבל את האחר/השונה? מי הוא האחר? מה אפשר לצפות מילדים בקבלת האחר? איזו אחריות מטילים על הילדים בכיתה? בין היתר יובא ידע תיאורטי מהתחום של דחייה חברתית על מנת להבין כללי יסוד של עשה ואל תעשה בנושא שילוב וקירוב בין ילדים.

איך מייצרים קירבה בין שונים? פעולות ליצירת קירבה והכרות. וגם, מה חשוב שלא נעשה, איך לתת מקום לקושי של כל הצדדים. מה בין שילוב ושוויון? תהיה התייחסות לתפקיד עולם המבוגרים, מה לא נכון לעשות ומה כן, תוך התייחסות בין היתר לידע מתחום של דחייה חברתית.

תהליכי שינוי עמדות – מה זה אומר? איך עובדים על שינוי עמדות. יוצג "מודל הובלה ממוקדת" ותעשה עבודה על מרכיבים כמו זיהוי אינטרסים מדויק ואמפתיה כיסודות מפתח לשינוי.

תקשורת מקדמת – בין אם אנו מובילים שינוי, בין אם אנחנו מחנכים ובין אם אנחנו מתמודדים עם קונפליקטים. תקשורת היא מרכיב מרכזי. תקשורת מקדמת לעומת תקשורת מסלימה, זיהוי מכשולים, ניהול רגשות,  התבוננות על העצמי במהלך שיחה, אמפתיה, הקשבה, שיקוף, עבודה עם שאלות, הובלת שיחה ועוד. יינתן מגוון של כלים המאפשרים להוביל שיחה יעילה ובכיוון שאנחנו רוצים.

תרבות ארגונית משלבת – בכל שינוי, בכל חזון ארגוני, מטרה ארגונית, יש חשיבות לא רק לפעולות ממוקדות אלא לשגרה שמבטאת ומקדמת את המטרות והחזון. תרבות ארגונית מבנה את הערכים באופן שאינו מעורר מאבקים, אינו גוזל משאבים ייחודיים ומטמיעה את הערכים כמעט כמובנים מאליהם בקרב הדורות הבאים.

עבודת צוות – למה חשובה עבודת צוות בהקשר זה? המשאבים של הצוות ואיך הם יכולים לעזור בהתמודדות.

הורים – הכנת ההורים, ליווי ההורים של כלל הילדים, התמודדות עם קונפליקטים מול הורים. מה זה אומר שיתוף פעולה בין הורים ובית הספר?

גישור וניהול סכסוכים – מה קורה כאשר נוצרים מתחים? מה קורה כאשר מתח מתפתח לכדי קונפליקט ממשי? האם קונפליקט הוא בהכרח רע? איך לעבוד נכון עם קונפליקטים, איך ליישב סכסוכים או לנהל סכסוכים בלתי פתירים. קווים אדומים – מתי קונפליקט לגיטימי הופך לבעיית התנהגות או בעיית משמעת לא לגיטימית?

יוצגו מודלים של עבודה וכלים מתחום הגישור וניהול סכסוכים.

במהלך המפגשים תעשה עבודה ברמות שונות:

הצוות

הצוות מול תלמידים – מערכי שיעור, תגובות לאירועים, הכשרת הילדים בעבודה עם כלים רלוונטיים וכדומה.

בית הספר כארגון – כללים, תרבות ארגונית, הערכות טכנית

התמודדות עם הורים כלקוח, כשותפים וכבעלי עניין

מנחי התכנית

תמי גור, מנהלת מכון יסודות בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, תואר שני בניהול ויישוב סכסוכים. מוסמכת בהנחיה, גישור וניהול משא ומתן. עובדת עם צוותים חינוכיים בנושאים שונים כגון אקלים חברתי, מורה משמעותי, שיתוף פעולה עם הורים ועוד.

רועי אדלשטיין, מנחה בכיר. תואר ראשון במדעי ההתנהגות וכלכלה, עם הרחבה להתנהגות ארגונית. תואר שני בניהול ויישוב סכסוכים, תעודת מגשר.

בהתאם לתכנית שתקבע,  ייתכן שילוב של אנשי צוות נוספים בהנחיית התכנית.

מסגרת עבודה

המסגרת תבנה יחד עם בית הספר לפי הצרכים.
החל ממפגש חד פעמי ועד ליווי והכשרה שנתיים.

להרשמה או בכל שאלה אתם מוזמנים לפנות אלינו: 09-7441355
או בטופס הבא: