גורמים מרכזיים בבחירה בהתנהגות מסתכנת או הימנעות ממנה בקרב בני נוער

מאת: תמר גור

החיים מלאים סיכונים, במצבים שונים אין לנו ברירה אלא לקחת סיכון ובגיל הנעורים לא פעם בני נוער מאתגרים את עצמם אל מול סכנות.
אצל בני הנוער חלק מזה קשור לבניית זהות, בדיקת יכולות ואפילו מרידה בעולם המבוגרים והמגבלות שהוא שם על המתבגרים.
הפעם נתייחס לכמה גורמים מרכזיים המשפיעים על נטייה של נוער לבחור בהתנהגות סיכון או להימנע ממנה.
כמובן, שאין כאן אמירה שאלה מנבאים במאה אחוז.
תרבות הבילוי עם סמים ואלכוהול למשל מאתגרת חלק ממרכיבים אלה ובכל זאת גם שם נראה הבדלים לא פעם.
יחד עם זאת, למרכיבים אלה השפעה מכרעת והם מכוונים אותנו ההורים, במה להתמקד, למה לשים לב ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לילדים שלנו להימנע מסיכונים מיותרים שיכולים לגבות מהם, מהסביבה ומאתנו, מחירים יקרים.

העדר משמעות ומטרות אחרות

ילדים שמאוד מכוונים לתחביב, ספורט תחרותי, הישגים בלימודים, פעילות התנדבותית, נוטים פחות להסתכן. לא במקרה אנחנו עדים לא פעם לשינוי בשכבת יב’ כאשר הבגרויות, המיונים לצבא ורישיון הנהיגה מקבלים חשיבות ומייצרים גבולות טבעיים. לפעמים עצם השייכות למסגרת עם גבולות, משפיעה. מטרות ומשמעות לא רק נותנות מענה ומונעות ריקנות או שעמום, הן מייצרות מרחב לביטוי אישי, בניית זהות ויוצרות תחושת ערך עצמי ומסוגלות.

בשל כל המאפיינים הללו, הן גם הופכות את המחירים לברורים יותר ומוחשיים יותר.

קבוצת שייכות

נשמע מובן מאליו אבל חשוב לציין כי זה אומר שצריך לשים לב לקבוצת השייכות של הילדים. קבוצת השייכות קובעת את הנורמות לפיהן הילדים ינהגו, את כיוון הלחץ החברתי שיופעל עליהם, אל מי הילדים ישוו עצמם. לא במקרה אנחנו רואים חבורות להן מאפיינים סטטיסטיים כמו שימוש שמוגבר בסמים, או להבדיל התגייסות לצבא או יציאה לשנת שרות ומקצועות מורחבים בתיכון.

מודעות בכלל ומודעות לתהליכי קבלת החלטות

ילדים שחשופים באופן שוטף בבית, במסגרות חינוך או בין חברים לשיח שעוסק במשמעות של דברים, בחשיבה על החיים ובתהליכי קבלת החלטות (כמו בחירת מגמות, בחירת תפקיד בתנועה, בחירת עבודה, בחירת תפקיד רצוי בצבא וכדומה) יישמו את הכלים האלה גם אל מול התנהגויות מסתכנות. יתרה מזאת, שיח כזה מפתח תחושת מסוגלות בהעבירו תדיר את המסר שהם יכולים לבחור, יש להם אפשרות ויכולת.

נוכחות הורית

הורים הם הגורם מס 1 בהשפעה על הילדים ועל מניעת התנהגויות מסתכנות. נוכחות מאפשרת ליישם את כל 3 המרכיבים הקודמים.
הורים נוכחים יודעים יותר על הילדים ויודעים על מה לדבר, מה צריך ללמד, איזה חיזוקים או גבולות הילדים צריכים, עם מה הילדים מתמודדים ועוד.
הורים נוכחים מייצרים גבול ובקרה מעצם הנוכחות שלהם.
הנוכחות גם מאפשרת להעביר את המסרים באופן מעשי וברור ולזמן משותף לשיחות עומק בהן המיקוד לא בהנחיות לילדי אלא בפיתוח חשיבה ומיומנויות.
הורים נוכחים מייצרים מרחב בטוח ומוגן אליו תמיד אפשר לחזור והם זמינים להתייעצות ברגעי אמת או קרוב להם ובכך מגבירים את הסיכוי שילדים אכן יפנו אליהם.
בנוסף, הם חשופים לחיי הילדים ולא תלויים רק בבחירה של הילדים לשתף.
לפעמים הם יראו את הילדים ברגעי התמודדות או כשהם נסערים ויוכלו במקום להגיש עזרה, אוזן קשבת ובכך להוכיח לילדים שהם אכן שם בשבילם.
כל אלה גם מגבירים למעשה את המסוגלות ההורית והכלים העומדים לרשות ההורים.
חשוב להבהיר שהורה נוכח, זה לא רק הורה נוכח פיזית, אלא הורה מודע, שם לב, הורה שמייצר נוכחות פעילה.
הכתבות המצורפות מתארות התנהגויות סיכון שונות שלא בהכרח הילדים שלכם מעורבים בהן. אבל, חשוב שתשימו לב ותהיו ערים, תנצלו את הכתבות לשיחות משמעותית עם הילדים.

כתבה בערוץ 13 – על עלייה בתופעות של ונדליזם, הימורים, שימוש בסמים ואלכוהול בקרב בני נוער

כתבה ב- YNET – אתגר מסוכן חדש באפליקציית טיקטוק שמסכן בני נוער

כתבה ב- YNET – שימוש בשליחי וולט למכירת סמים