- התייחסות כוללת: מורים, תלמידים, הורים, קהילה
- תחושת בטחון
- תחושת שייכות
- האחר שם בשבילי
- רשתות תמיכה
- שקיפות
סמכות מסורתית | סמכות חדשה |
ניתנת | נרכשת |
מבוססת הירארכיה מובנית | מבוססת מסוגלות |
כפיה, ריסון | גיוס, הנעה |
עובדת באמצעות ומייצרת ריחוק ופחד | עובדת באמצעות ומייצרת קירבה ובטחון |
מחלישה את מי שהיא מופעלת עליו | מחזקת את מי שהיא עומדת לרשותו |
שולטת בבעיה | פותרת את הבעיה |
ממוקדת באחר ובמאבק | ממוקדת בי ובהתמדה |
מידור | שיתוף ושקיפות |
המבוגרים קובעים
- הרעיון בסמכות החדשה הוא שאנחנו פועלים מתוך מה נכון ולא בתגובתיות. אנחנו הקובעים והילדים צריכים לראות שאנחנו לא "נתקפל".
- לכן התנגדות, אי שיתוף פעולה , ווכחנות- לא משנים את המסלול.
- הצלחת התערבות תקבע לאורך זמן ולא אם במפגש נקודתי קרה בדיוק מה שרצינו.
תחושת בטחון
- כולם מההנהלה ועד אחרון התלמידים וההורים נוהגים באי אלימות
- יחס של כבוד לכולם
- תמיכה
- תגובה ומעורבות מידיים ותמידיים
- יחס של קירבה ושייכות
המורים הם היסוד
מורה בטוח הוא מורה פועל – פניות ומוטיבציה
מורה לא בטוח הוא מורה נמנע – הישרדות ובריחה
תמיכה למורים: מההנהלה, זה לזו, הורים, תלמידים, קהילה וגורמי חוץ (משטרה, מועצה, תנועות נוער וכדומה).
כלי: התיישבות
- רצוי הורים ומורים.
- לפחות 3 אנשים.
- יושבים במעגל, מתארים את ההתנהגויות השליליות וגם חיוביות.
- שותקים ומחכים שהילד יעלה פתרונות או תיקון
- אם התלמיד העלה רעיון – ימונה מי שישב אתו על פרטים ויישום.
- אם לא – מודיעים לו שהצוות יחליט, יפנו להורים, יידעו אותו והוא יוכל להגיב.
כלי: שקיפות ופרסום
אלימות והתנהגות פוגענית מתאפשרות לרוב במצבים של הסתרה וחוסר נוכחות.
כפי שהגברנו את הנוכחות כך נבטל את ההסתרה.
מטרת השקיפות והפרסום:
יצירת אמון
שיתוף ובניית שותפות
ביטול ה"חיפוי" על הפוגעים
להראות לכולם שיש טיפול, תגובה, לא עוברים לסדר היום
לחזק מוטיבציה לטיפול
להעביר מסרים