מנחה: תמי גור
שלשת היסודות אליהם נחזור בכל התלבטות:
- האם מה שאני עומד.ת לעשות/להגיד/להחליט תואם את הערכים שלי?
- האם זה משרת את התפקיד ההורי שלי או פוגע בו?
- האם זו הדרך שלי להגשים את ההורות או שאופן העשייה שלי פוגע במילוי התפקיד ההורי?
ערכיםדרך ארץ – כבוד לעצמי ולאחר.ת אכפתיות +התחשבות– לחשוב על האחר.ת אמון – כנות, אמת, אותנטיות יושרה – לא לשקר או לרמות התפתחות במבט פנימה – לא על חשבון ובאמצעות רמיסה אהבה עצמית |
תפקיד הורילחנך |
כלים בהורותדוגמה אישית תקשורת – תוכן, שפה ואינטונציה גבולות מעורבות – נותנת לנו הכרות וידע ומשקפת אכפתיות |
דוגמה – האם להרשות לילד.ה לצאת בלי שעת חזרה כי כולם נשארים כמה שהם רוצים
האם זה מאפשר לי לשמור עליהם?
דוגמה – האם אני אעיר לילד.ה שלי על ביטויים וצורת דיבור בה כל החברים משתמשים?
האם זה תואם את הערכים שלי הדיבור הזה?
האם זה מאפשר לי וגם להם תקשורת יעילה?
(ייתכן אגב שלא נכעס או נעניש אבל גן נבחר להגיב, לסמן שזה בעייתי, ואולי נרשה להם לדבר ככה עם חברים אבל לא בבית)
הסמכות ההורית החדשה
תקשורת עם מתבגרים
- קונקרטית – להגיד דברים בצורה מפורשת, בהקשר נתון.
במקום: אני דואגת או זה מסוכן או יקרו דברים לא טובים אלא
אמרו – זה עשוי לגרום לכך שתיכשלי בלימודים, תיפול, תבייש את עצמך, תפגעי בחברה כי תגלי סוד שלה בטעות.
- לא שיפוטית – התייחסו לעובדות ולא אליהם.
במקום: נמאס לי מחוסר האחריות שלך, מה את ילדה קטנה שאני צריכה להגיד לך לקום בבוקר?
אמרו – מעכשיו תדאגי לשים שעון ולקום בבוקר בכוחות עצמך.
הקדישו זמן ומשאבים ליצירת יחסים טובים ונעימים
שיחות וזמן בילוי ללא מטרה!!
|
בלי קיטורים – עשייה מכל הלב
|
תראו להם שאתם נהנים
|