מאת: יאיר אפטר
פורסם ב: עיתון יסודות – גיליון 11

אנשים באדום היא עמותה שהחלה לפעול בשנת 1997 כתנועת מחאה שהאמינה כי בעיית הקטל בדרכים היא "רק" שאלה של מודעות ציבורית. מייסדי אנשים באדום, הם בני משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהם בתאונת דרכים או שהם עצמם נפגעו בתאונה. במשך הזמן הצטרפו אלינו חברים שנושא תאונות הדרכים בישראל מדיר שינה מעיניהם, אף כי הם ובני משפחתם לא נפגעו. חברים אלה פעילים איתנו בסניפים שלנו הפזורים ברחבי הארץ.

בראשית דרכנו כארגון יזמנו הפגנות רבות ליד משכן הכנסת בירושלים, ליד משרד התחבורה בתל אביב, והצבנו משמרות מחאה במקומות שבהם אירעו תאונות דרכים קטלניות ובצמתים ברחבי הארץ. כמו כן, נפגשנו עם חברי כנסת ושרים כדי לרתום אותם ליזום ולאשר שינויי חקיקה שיתרמו לבטיחות הנוסעים והולכי הרגל.

נהיגת צעירים

אחת הבעיות הקשות במדינה היא היפגעות צעירים כנהגים וכנוסעים ברכב. נהגים בגיל 18-17 מהווים 2.1% מכלל הנהגים אך מעורבים ב- 3.2% מהתאונות הקטלניות, וב- 5.9% מהתאונות עם נפגעים קשים, כלומר פי שניים ושלושה מחלקם היחסי בקרב ציבור הנהגים. נהגים צעירים המחזיקים עד שנתיים ברשיון נהיגה הם 6.3% מכלל הנהגים ומעורבים ב- 13% מהתאונות עם נפגעים, גם בזאת פי שניים יחסית לשאר הנהגים.נהגים עד גיל 24 מעורבים ב- 20% של התאונות, פי 3.4 משעור חלקם באוכלוסיית הנהגים.

מהי שיטת רישיון הנהיגה המדורג?

מתברר שגם בארצות מפותחות אחרות, צעירים מעורבים בתאונות יותר מאשר חלקם היחסי באוכלוסיית הנהגים. אחת הדרכים להתמודדות עם התופעה בקרב מדינות כגון ארצות הברית, קנדה, ניו זילנד ואוסטרליה הינו הנהגת תוכנית רישיון נהיגה מדורג GDL – Graduated Driver Licensing, ובאופן זה הצליחו לצמצם במידה ניכרת את מספר תאונות הדרכים שבהם מעורבים צעירים.

שיטת רישיון הנהיגה המדורג מקֵלָה על הנהג החדש להשתלב על ידי חשיפתו בצורה מבוקרת ומדורגת למצבי נהיגה שהוכחו כמסוכנים במיוחד. לכן, הנהג החדש מקבל בראשית דרכו "היתר נהיגה" ומוטלות עליו הגבלות מסוימות. בהדרגה פוחתות ההגבלות תוך שהוא מגיע לדרגת בשלות ומיומנות נהיגה גבוהים יותר.

נהגים חדשים מעורבים ביותר מפי שניים בתאונות מאשר שאר הנהגים, ולכן השיטה דורשת מהם להחזיק ב"היתר נהיגה" במשך שישה חודשים ללא עבירה חמורה, לפני שהם רשאים להגיש בקשה ל"רשיון זמני". בתקופת היותם במעמד "היתר נהיגה" על הנהגים החדשים לנהוג 60 שעות לפחות מלוּוִים בנהג מנוסה. נהיגה בלילה היא סכנה גדולה ובתוכנית רישיון נהיגה מדורג הם מחויבים בנהיגה של לפחות 10 שעות בלילה עם מלווה. גם בשלב השני בו מעמד הרישיון הוא "זמני" אסור לנהוג ללא ליווי מבוגר משעה 23:00 עד 05:00 למחרת.

הסיכון לבני עשרה להיפגע גדול יותר כאשר הנהג עצמו הוא בן גילם. השיטה מגבילה את הנהג המחזיק רישיון "היתר" ו"זמני" בהסעת בני עשרה ללא מלווה.

ביוזמתנו נחקק בישראל חוק ליווי נהגים צעירים, ואנו עדיין סבורים שראוי היה להחמיר בהוראות החוק, ואף כי ההגבלות יכולות להרגיז את הנהגים הצעירים יש בהן כדי להציל חיים.

אחת הבעיות המורכבות העומדות בפני הורים ונהגים צעירים בתקופה שלאחר תום חודשי הליווי, היא בקשה/דרישה של הנהג הצעיר לתת לו את מפתחות הרכב המשפחתי. הצעירים בטוחים שבתום תקופת הליווי הם נהגים טובים בעוד ההורים יודעים שילדיהם בעצם עדיין טירונים בנהיגה, וניסיון ומיומנויות נהיגה של ממש נרכשים במשך תקופה ארוכה. הורים אינם רוצים להיחשב כ"רעים" כאשר אינם נותנים את מפתחות הרכב, ואנו סבורים כי לקראת תום חודשי הליווי על ההורים והנהג הצעיר לכרות ביניהם סוג של חוזה שיבהיר את חובותיו של הנהג הצעיר כלפי הוריו והרכוש המשפחתי.

ל"אנשים באדום" יש הצעה להסכם כזה, ונשמח לשלוח אותו לכל מי שיהיה מעוניין בו.

מי שמעוניין מוזמן לכתוב לכתוב לנו

כמו כן, אתם מוזמנים לגלוש באתר שלנו