alcohol

מאת: שירלי גולן
פורסם ב: עיתון יסודות – גיליון 18

לאייל, 16, כיתה י', יש דעה על הסיבה שבגללה כולנו שותים משקאות אלכוהוליים. בכתבה הבאה אייל משתף אתכם במסקנות אליהן הגיע והעיקרית שבהן – אפשר ליהנות במסיבה גם בלי אלכוהול וכן, ברור שאפשר לשתות, אבל במידה

בתקופה האחרונה של חיי הגעתי לכמה תובנות בנוגע ליחס שלי לאלכוהול ורציתי לשתף אתכם בחלק מהן.

בכיתה ז' התחלתי להתנסות בשתיית משקאות אלכוהוליים וביליתי בלא מעט ערבי שתייה למיניהם. במסיבות בבתים כשההורים לא נמצאים או בסתם בילויים עם חברים שכוללים שתייה.

הרבה פעמים מאוד נהנתי לשתות כי זה גרם לי תחושת פתיחות ושחרור שלא הצלחתי לחוות ללא הגורם החיצוני הזה.

למה צריך אלכוהול בשביל להשתחרר?

אבל, משהו השתנה. באחת המסיבות האחרונות, התיישבתי לרגע והסתכלתי על כל האנשים ששתו סביבי והרגשתי שאני באמת לא נהנה בלי האלכוהול, הרגשתי דחף לשתות.

מיד אחרי המחשבה הזאת הרהרתי עם עצמי מה בעצם מקור הדחף לשתות, מהו החיפוש הזה אחר השחרור והכיף דרך גורם חיצוני שאני מגדיר אותו בעצמי כמזיק. הרי, אלכוהול הוא דבר לא בריא, אנחנו מכניסים לגוף חומר נוראי ולא אכפת לנו.

כנראה, בגלל שאנחנו לא מצליחים להגיע לאותה תחושת שחרור לבדנו, יש את הדחף לשתות, זה כבר הפך להיות עניין פסיכולוגי – אלכוהול מזוהה עם משהו משחרר. הגעתי למסקנה שהדחף הוא חולשה, לדעתי האינסטינקט שלנו לחבר הנאה ושחרור לשתייה הוא רע. ברגע שאני שמתי תווית על הקשר בין אלכוהול להנאה נכנעתי לחולשה של עצמי.

ואני לא טוען שצריך להפסיק לשתות. כל עוד זה במידה, זה נחמד וכיף. אבל, כשמחברים אלכוהול עם הצלחה, כישלון, רצון להשתחרר מיום רע, מבעיות עם החבר/ה– זו סכנה – כי אפשר להגיע עד התמכרות. אני מכיר כאלה ששותים לבד עם עצמם ולא רק באירועים חברתיים.

מאיפה מגיעות החולשות שלנו? אני טוען שמקור החולשה יכול לנבוע מפחדים, מחוסר קבלה של עצמנו, הרבה פעמים החולשה, אפילו, תתבטא כניסיון בריחה מעצמנו.

לא משנה איך תסתכלו על זה, עצם שימוש השתייה היא חולשה והרבה פעמים אנחנו לא רוצים להכיר בזה. לפעמים אנחנו לא מבינים את זה, לפעמים אנחנו מפחדים להודות שאין לנו מידת בקרה ויכולת שליטה עצמית גבוהה.

כשלא נהיה תלויים, נהיה באמת משוחררים

ביום-יום אנחנו מתמודדים עם המון תופעות לוואי של חולשות, ביניהן התמכרויות, הרגלים ופחדים שחוסמים אותנו מלעשות משהו אחר.

לדעתי, פיתוח חוסן נפשי ואישיות חזקה נובע מהיכולת שלנו להימנע מתלות פנימית ומתלות חיצונית.

זו הגישה שאני דוגל בה – מבחינתי, משמעותה של שליטה עצמית בחיים היא לנטרל כל התמכרות וצורך.

כבר ניסיתי כמה פעמים לבחון את עצמי ולראות עד כמה אני מסוגל לשלוט בדחפים שלי, למשל במשך תקופה של חצי שנה מנעתי מעצמי לאכול מתוקים. (ואני מתכוון לכל סוגי המתוקים, כולל עוגות ושוקולד).

בנוסף, אני לא שותה כל משקה ממכר מכל סוג ואני לא תלוי בחבריי. הכוח להסתדר בכל מצב וחוסר התלות באנשים אחרים כדי ליהנות הם חלק ממה שאני מגדיר חוסן נפשי.

אני מאמין שכדאי שכל אחד יחקור את הסיבה שלו לחולשות מסוימות. צריך לנסות להבין כל סוג התמכרות או תווית ולנסות להתנער מכל סוג של תלות, בין נפשית ובין אם פיזית – בגורם חיצוני.

אל תיכנעו לחולשה לשתות ותיהנו בדרככם שלכם.

*שירלי גולן, כותבת ועורכת תכנים, מכון יסודות יוזמות חברתיות