מאת: בועז רז
פורסם ב: עיתון יסודות – גיליון 21

לא חייבים להפוך ל"זומבי" או לחוות "ריבאונד" כשנוטלים ריטלין. אם ילדכם או אתם אובחנתם כבעלי הפרעת קשב וריכוז, והומלץ לכם טיפול בריטלין, כדאי לדעת כמה עובדות חשובות על התרופה – לפני שאתם מכניסים אותה לגוף: אילו סוגי ריטלין קיימים כיום, כיצד מתאימים את המינון הנכון, ומהן תופעות הלוואי האפשריות

ריטלין, מילה אחת שמספיקה בכדי לעורר דיון סוער כמעט בכל פורום אפשרי – בקרב הורים, בקרב אנשי מקצוע וגם בקרב ילדים ונוער. נדמה כי מדובר בתרופה השנויה ביותר במחלוקת שניתנת כיום, וקשה לחשוב על טיפול תרופתי נוסף היוצר כזו תהודה, לחיוב ולשלילה.

אז מה יש בו, בכדור (או בקפסולה, תלוי באיזה תכשיר מדובר), שמושך אליו כל כך הרבה תשומת לב?

ראשית, יש לזכור כי מדובר בטיפול הניתן במקרים של הפרעת קשב וריכוז. כיום, על אף העלייה במודעות, הרי שמבחינת התפישה הרווחת, מדובר עדיין בקושי המאפיין בעיקר ילדים בגילאי בית ספר. וכאשר מדובר בטיפול תרופתי הניתן בעיקר לילדים, הדבר מוביל כמובן לעלייה משמעותית ברמת הרגישות לנושא.

שנית, מדובר בטיפול כרוני. כלומר, על מנת שהאדם בעל הפרעת הקשב יוכל לקבל את המענה לו הוא זקוק, עליו ליטול את התרופה מדי יום, או למעשה בכל פעם בה הוא מעוניין לקבל את האפקט החיובי. מכאן נובע שכאשר יש תרופה הניתנת לילדים על בסיס יומי, החיישנים הופכים, ובצדק, לרגישים יותר.

מבחר סוגי תכשירים

ריטלין הוא למעשה שמו המסחרי של החומר הפעיל מתילפנידאט. באופן שהוא אולי לא אינטואיטיבי (ואולי אף נוגד חלק מן הסטיגמות הקיימות), מדובר בטיפול מעורר. כלומר, ריטלין מגביר את פעילות המערכת הדופמינרגית.

כיום קיימים בשוק התרופות כמה תכשירים שונים, הנבדלים זה מזה בטווח ההשפעה שהם מספקים: התרופה הבסיסית, המשווקת בצורת כדור במינון של 10 מ"ג, שטווח השפעתו הוא ארבע שעות; תכשיר בעל שחרור איטי – ריטלין SR (Sustained Release), אשר פעיל במשך שש עד שמונה שעות מזמן הנטילה; תכשיר ארוך פעולה – ריטלין LA (Long Active), אשר פעיל במשך שבע עד עשר שעות; וקונצרטה, שהוא ריטלין הפעיל במשך עשר עד ארבע עשרה שעות.

יש לציין כי ה-LA נחשב לתכשיר עדין יחסית, הגורם לפחות תופעות לוואי, ונוסף על כך ובניגוד לתכשירים האחרים, כיוון שהוא מגיע כקפסולה המכילה כדוריות קטנות, ניתן לרוקן את תכולתו ולהתאים את אופן הנטילה לילדים המתקשים בבליעת כדורים.

התאמת המינון למטופל

בכדי לדעת מהו המינון הנחוץ, משקל הגוף של המטופל משמש כיום כמדד המרכזי, כאשר המינון המקובל כיום לילדים הוא 0.7-0.3 מ"ג לקילו (מ"ג של ריטלין רגיל) ובקרב מבוגרים 0.3-0.2 מ"ג לקילו.

במסגרת הטיפול, השאיפה היא תמיד לתת את המינון המינימלי, אשר מספק למטופל את המענה המתאים לו הוא זקוק בכדי להתמודד עם האתגרים והדרישות העומדים בפניו. הדרך האופטימלית לעשות זאת היא בהסתמך על ממצאי ה-T.O.V.A, שהיא בדיקת תפקוד מתמשך, אותה אמור לעבור אדם הפונה לתהליך אבחון מלא.

המטופל עובר שני סבבים של בדיקה זו, אחד עם ריטלין ואחד ללא ריטלין, ולאחר מכן, איש המקצוע (פסיכיאטר או נוירולוג) יכול לפענח את הממצאים ולהתאים את הטיפול הנדרש. הבדיקה מאפשרת לראות אם האדם מגיב לטיפול (כ-20%-15% אנשים מכלל האוכלוסייה אינם מגיבים לחומר הפעיל), ובמידה שהוא אכן מגיב, איזה אפקט מתקבל – חיובי או שלילי.

כמובן יש לזכור שהריטלין עצמו הוא ענף אחד של תרופות לטיפול בהפרעת קשב, כך שגם במידה שהאדם אינו מגיב לתרופה או שנצפה אפקט שלילי, ישנן חלופות טיפוליות, אם כי יקרות יותר, כיוון שהן כרוכות ביבוא אישי לארץ.

"זומבי", "ריבאונד" ועוד תופעות לוואי

מבחינת תופעות הלוואי שעשויות להיגרם כתוצאה משימוש בתרופה, מאחר שמדובר כאמור בטיפול ממריץ, ישנן שתי תופעות לוואי שכיחות, והן פגיעה בתיאבון ורמת עוררות גבוהה. על כן, שימוש נכון בתרופה יהיה נטילתה בשעות הבוקר בכדי להימנע מקשיי הירדמות בלילה.

בנוגע לרמת התיאבון, הריטלין הרגיל אכן חוסם את התיאבון, אולם השפעתו נמשכת רק ארבע שעות. לעומתו, התכשיר ארוך הטווח, הקונצרטה, אינו עושה זאת. לעתים עשויה להיות פגיעה מסוימת בתיאבון, אך לרוב היא חולפת לאחר השבועות הראשונים של הטיפול. באופן כללי, לתכשירים העדינים, כלומר ה-LA והקונצרטה, ישנן תופעות לוואי פחותות באופן משמעותי.

אחד המצבים המזוהים ביותר לרעה עם הטיפול בריטלין הוא מצב ה"זומבי". לרוב נעשה שימוש בביטוי זה בכדי לתאר ילד שנראה אפאתי או בעל מצב רוח ירוד. לעתים מדובר ברושם מוטעה, שנוצר משום שילד בעל אבחנה של ADHD, שהתנהגותו המוכרת מאופיינת באי שקט מוטורי, אינו מפגין יותר את אותם דפוסי התנהגות מוכרים. יחד עם זאת, מצב כזה עשוי גם לשמש אינדיקציה לטיפול לא יעיל מבחינת המינון, כאשר הדבר מעיד על מינון נמוך מדי.

מצב נוסף אליו יש להתייחס הוא תופעת ה"ריבאונד", שהיא תחושה של חוסר שקט, עצבנות ודכדוך לקראת תום זמן השפעת הכדור. תופעה זו נדירה יחסית, חולפת מיד בתום השימוש, וישנן מספר דרכים באמצעותן ניתן לתת לה מענה.

ידע הוא כוח

באופן כללי, במידה שילדכם או אתם אובחנתם כבעלי הפרעת קשב וריכוז וניתנה לכם המלצה על התחלת טיפול תרופתי בריטלין, כדאי לעשות קצת "סדר בראש" ולברר את העובדות, כפי שאנו עושים לגבי כל חומר אחר שאנו מכניסים לגוף. גם כאן, ידע הוא כוח.