חזרה לתפריט הקורס

 

סיכום 55 החוקים הבסיסיים של רון קלארקאנחנו משפחה. ננהג בכבוד זה כלפי זה ובאדיבות. הכללים הבאים מסבירים איך לעשות זאת. הם לא רק חוקים שצריך לציית להם, הם הליבה שלנו. אנחנו משפחה. משפחה מתפקדת טוב רק אם כל אחד ממלא את חלקו

————————————————————————-

  1. כאשר מגיבים לכל מבוגר, יש לענות ״כן גבירתי״, ״לא אדוני״. אין זה מספיק להניע את הראש ולא תתקבל שום צורה אחרת של מענה של כן או לא.
  2. צרו קשר עין. כאשר מישהו מדבר, המשיכו להסתכל לו או לה בעיניים כל הזמן. אם מישהו מעיר הערה הפנו אליו את מבטכם.
  3. כאשר מישהו בכיתה מנצח במשחק או בתרגיל או מבצע משהו בצורה טובה, אנחנו מברכים אותו על כך. מחיאות כפיים יימשכו לפחות 3 שניות ובמלוא כף היד כדי ליצור את האפקט הרצוי.
  4. במהלך דיון, תכבדו את הדעות, ההערות והרעיונות של שאר התלמידים. הגיבו ב”אני מסכים עם… או אני לא מסכים עם… אבל הוא הביא טיעון טוב, או “אני חושב ש…הביא טיעון מעולה שגרם לי לחשוב….”
  5. אם אתם מצליחים במשהו, אל תשוויצו או תתרברבו בכך. אם אתם מפסידים או נכשלים, אל תפגינו כעס. במקום זאת אמרו משהו כמו ״נהניתי מאוד מהתחרות, ואני מצפה לשחק איתך שוב״ או ״זה היה משחק טוב״ או אפשר פשוט לא לומר דבר. הפגנת כעס או סרקזם כמו למשל באמירה ״לא התאמצתי גם ככה במשחק. אתה לא כזה טוב״ מעידה על חולשה
  6. כאשר מפנים אליכם שאלה במסגרת שיחה, עליכם גם לשאול שאלה בחזרה. אם מישהו שואל אתכם ״האם היה לך סוף שבוע נחמד?״, עליכם להשיב על השאלה ולשאול שאלה בחזרה. לדוגמה – המורה: ״שלום דוד, האם היה לך סוף שבוע נחמד?״. דוד – ״כן, נהניתי מאוד. מה לגבייך? האם לך היה סוף שבוע נחמד?״. מדובר בפעולה מנומסת שבה אנחנו מגלים עניין באחר, כפי שהאחר מגלה עניין בנו
  7. אם אתם מתעטשים/משתעלים/מגהקים, מקובל להפנות את הראש שלכם מכיוון האחרים ולכסות את הפה עם כל היד, ולא רק עם האגרוף. לאחר מכן, עליכם לומר ״סלח/י לי״
  8. אל תצקצקו, תגלגלו עיניים או תעקמו פרצוף. כל מחווה של חוסר כבוד היא בלתי מקובלת
  9. תמיד תגידו תודה כשאתם מקבלים מאיתנו משהו. אם אתם לא אומרים תודה במהלך השניות הראשונות לאחר שקיבלתם דבר מה, אקח זאת חזרה מכם. אין שום תירוץ לחוסר הבעת הערכה
  10. כאשר אתם מקבלים משהו ממישהו, לעולם אל תעליבו אותו באמצעות הערות מעליבות על מה שקיבלתם או על ידי ביטוי של חוסר הערכה למה שקיבלתם ממנו
  11. הפתיעו אחרים באמצעות ביצוע פעולות אקראיות של טובלב. תצאו מגדרכם כדי להפתיע מישהו בצורה אדיבה ונדיבה לפחות פעם בחודש
  12. לעיתים, אתם מתבקשים להעניק ציון לעבודות של תלמידים אחרים כחלק מקבוצה. אם הענקתם ציון לא נכון למישהו (בין אם הוא גבוה או נמוך יותר ממה שהוא היה אמור לקבל), הפער בניקוד בין הציון שהענקת לבין הציון שהוא היה אמור לקבל יירד מהציון שלך. הסימונים היחידים שמותר לכם לכתוב על העבודות של התלמידים האחרים הם x ומספר הטעויות שלהם.
  13. כאשר אנחנו קוראים ביחד בכיתה, עליכם להקפיד לעקוב. אם אבקש מאחד מכם לקרוא, עליכם לדעת בדיוק היכן אנחנו נמצאים בתהליך הקריאה ולהתחיל לקרוא מיד
  14. עליכם לענות על כל השאלות באמצעות משפטים שלמים. למשל, אם השאלה היא ״מהי הבירה של וושינגטון״, עליכם לכתוב ״הבירה של וושינגטון היא אולימפיה״. בנוסף, במהלך שיחה עם אחרים, חשוב להשתמש במשפטים שלמים מתוך כבוד לשאלה שהאדם שאל. למשל, אם מישהו שואל אתכם ״מה שלומך?״ – במקום לענות רק ב״בסדר״, עליכם לענות ״אני בסדר, תודה. ומה שלומך?״
  15. במהלך השנה אתן תגמול על התנהגות טובה, ביצועים לימודיים ועל פעולות אחרות הראויות לשבח. אם מישהו יבקש ממני לקבל תגמול, הוא לא יקבל. זאת גסות רוח לבקש זאת. עליכם להיות טובים ולנסות להיות הכי טובים שאפשר מכיוון שאתם מנסים להיות טובים יותר עבורכם, לא כדי לזכות בתגמול. בדרך כלל אתן תגמול מסוים לכל מי שמקבל 100 מבחן. אם השגתם ציון 100 וביקשתם תגמול על כך, כל מי שקיבל 100 לא יקבל תגמול
  16. עליכם להגיש בכל יום את שיעורי הבית בכל נושא נלמד ללא יוצא מן הכלל. כל תלמיד שיגיש את שיעורי הבית בצורה מלאה במשך 10 ימים ברציפות, אתן צ׳ופר לכל התלמידים בכיתה. אעשה זאת בכל יום לאחר קבלת שיעורי הבית
  17. כאשר אנחנו מבצעים מעבר מנושא מסוים לנושא אחר, השינוי יתבצע בצורה מהירה, שקטה ומסודרת. עלינו להיות מסוגלים לעבור בצורה עקבית מספר אחד למשנהו, לסיים את כלל שיעורי הבית ולעבור על כלל החומרים הדרושים במהירות האפשרית. הזמן המוקדש למעברים צריך להיות פחות מ 10 שניות, אנחנו נשאף ל 7 שניות
  18. עליכם לעשות כל מאמץ כדי להיות כמה שיותר מאורגנים, ובכלל זה: ניקיון וסדר בשולחן ובאזורו, וכן במחברות ובקלסרים שלכם
  19. כאשר אתם מקבלים שיעורי בית, אין מקום לאנחות או לתלונות. תשובה שכזאת תגרום להכפלת שיעורי הבית. אם לא ניתן יהיה להכפיל את כמות שיעורי הבית, תקבלו משימות אחרות
  20. כאשר אתם נמצאים עם מורה מחליפה, אתם תצייתו לאותם החוקים בדיוק באותה מידה שאתם עושים זאת כאשר אתם נמצאים איתי (אני יודע שזה קשה, אבל זה חשוב)
  21. אנחנו נפעל לפי נהלים מסוימים של הכיתה. אנחנו נהיה מאורגנים, יעילים ומוכנים לביצוע. בכדי לעשות זאת, אנחנו נפעל לפי החוקים הבאים:
    1. לא תקומו מהכסאות שלכם ללא רשות (אלא אם אתם חולים/יש לכם בחילה)
    2. לא תדברו, אלא אם:
      1. אתם מרימים את היד ואני קורא בשמכם
      2. אני שואל אתכם שאלה ואתם עונים
      3. מדובר בהפסקה
      4. אתן לכם הנחיה אחרת (למשל – כאשר תעבדו בקבוצות)
    3. תחדדו את העפרונות שלכם לפני שמגיעים לבית הספר. לא ניתן להשתמש במחדד בין השעות 09:00-14:50. עליכם לדאוג לדברים האלו לפני שמגיעים לבית הספר
    4. תדאגו שתמיד יהיה לכם ספר קריאה בהישג יד. ניתן לשמור אותו בתוך או מעל השולחן שלכם. אם אתם קרובים לסיום הספר, תקחו אחד נוסף
  22. אתם יכולים להביא אתכם בקבוק מים ולהשאיר אותו על השולחן שלכם. אל תשאלו אותי אם אתם יכולים לצאת לשתות בזמן שאני מלמד. אתם אפילו יכולים להביא אוכל, כל עוד תלמידים אחרים לא רואים זאת וכל עוד אני לא שומע אתכם אוכלים (כל תלמיד שישאיר לכלוך, יפסיד את הזכות הזאת).
    1. כאשר אנחנו עומדים בטור, אין לעצור בברזיות.
    2. אין ללעוס מסטיק. זה נוגד את חוקי בית הספר. לעיסת מסטיק תגרור איתה ריתוק באופן מיידי
    3. ניתן להכניס רק מים לכיתת הלימוד, מלבד מקרים של חגיגות בכיתה
  23. תלמדו במהירות את שמות המורים בבית הספר ותברכו אותם כאשר אתם רואים אותם . למשל, לברך אותם בבוקר טוב או להחמיא להם (אם אתם עומדים בטור עם שאר הכיתה, אינכם מורשים לדבר עם המורים באותו זמן, מאחר וחוק איסור הדיבור מתקיים). עליכם לדבר עם מורים אחרים אם אתם נכנסים או עוזבים את בית הספר, בהפסקות, בסידורים או בהחלפת כיתות
  24. תדיחו את המים בשירותים ותשטפו ידיים לאחר שימוש בשירותים. כאשר אתם בשירותים ציבוריים, לקחו מטלית נייר לפני שאתם שוטפים את הידיים. לאחר שטיפת הידיים, השתמשו במטלית הנייר כדי לסגור את המים ולהפעיל את מייבש הידיים. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא לגעת עם הידיים הנקיות שלכם במקומות שאחרים נגעו עם ידיים מלוכלכות
  25. לעתים יהיו לנו מבקרים בבית הספר. אם מישהו מגיע לבקר בכיתה שלנו, אשלח שני תלמידים לקבל את המבקרים בכניסה לבית הספר יחד עם שלט ובו שמות המבקרים. כאשר המבקרים מגיעים, אתם תלחצו ידיים, תציגו את עצמכם, ותקבלו את פניהם בברכה. לפני שתלוו את המבקרים לכיתה, תקיימו איתם סיור קצר בבניין
  26. אין לשמור מקומות ישיבה בחדר האוכל. אם מישהו מעוניין לשבת, תאפשרו זאת. אל תנדו אף אחד. אנחנו משפחה ומחובתנו להתייחס לכל אחד ואחת בכבוד ובאדיבות
  27. אם אחד המורים פונה לתלמיד ונוזף בו, אל תסתכלו עליו. לא הייתם רוצים שאחרים יסתכלו עליכם בזמן שאתם ננזפים, כך שאל תעשו זאת לאחרים באותו המצב. אם את/ה התלמיד שבו אני נוזף, אל תכעסו על סטודנטים שמסתכלים עליכם. תיידעו אותי ואני אטפל במצב
  28. אם יש לכם שאלות בנוגע לשיעורי הבית, אתם מוזמנים להתקשר אליי. אם אני לא זמין, השאירו בבקשה הודעה בצורה הבאה: ״שלום מר/גברת ___, מדבר ___. אני זקוק לעזרה בשיעורי הבית. האם תוכל בבקשה לחזור אליי עד השעה ___. תודה לך״. אין צורך להשאיר 14 הודעות כאלו
  29. יש ליישם כללי נימוס בסיסיים הנוגעים לעיסוק באוכל, שעליכם ליישם. אני קורא להם ה ABC של כללי ההתנהגות. אנו נעבור עליהם לפרטים (במצגת אחרת)
  30. לאחר שאוכלים, אנחנו מנקים אחרינו. זה כולל פינוי וניקוי השולחנות, תוך וידוא שאנחנו לא משאירים פסולת באיזור האוכל. חשוב מאוד להיות אחראים על הפסולת שלכם, לא משנה היכן אתם, ולוודא שלא מלכלכים או מזהמים
  31. כאשר נמצאים במלון, מקובל להשאיר טיפ על הכרית עבור עובדי הניקיון. הסכום המקובל הוא 2-3 דולרים לכל לילה, תלוי בין השאר בעלות השהיה בחדר. חלק זה של התשר נכלל בעלות הטיול
  32. כאשר אנחנו נוסעים באוטובוס, תמיד נשב עם הפנים כלפי כיוון הנסיעה. לעולם לא נסתובב כדי לשוחח עם מי שיושב מאחורינו. לא נוציא שום דבר מהחלונות ולא נקום ממושב הנסיעה. כאשר נרד מהאוטובוס, נודה לנהג/ת ונאחל להם יום נעים
  33. כאשר אנחנו נמצאים בטיול, אנחנו צפויים לפגוש אנשים שונים. כאשר נציג אתכם בפני אנשים, שימו לב שאתם זוכרים את השמות שלהם. כאשר נפרדים מהם, דאגו ללחוץ ידיים ולהזכיר את השם שלהם
  34. כאשר מציעים לכם אוכל (בקפיטריה או בכיתה), אל תקחו מעבר ממה שמגיע לכם. אתם לא רוצים להיות חמדניים ולקחת יותר ממה שאתם צריכים, לא רק מכיוון שמדובר בבזבוז, אלא גם מפני שזה מבטא חוסר כבוד כלפי אחרים שלא משאירים להם מספיק
  35. לא משנה היכן אנחנו נמצאים, כאשר למישהו נופל דבר מה, הרימו זאת והחזירו לו בחזרה. גם כאשר הם קרובים יותר לחפץ, זה מנומס לבצע את המחווה של התכופפות להרמת החפץ
  36. אם אתם ניגשים לדלת ויחד אתכם יש מישהו נוסף, החזיקו עבורו את הדלת ותנו לו לעבור לפניכם. אם הדלת נפתחת בדחיפה, תפתחו את הדלת ותחזיקו אותה עבור מי שמגיע אחריכם
  37. אם מישהו נתקל בכם, גם אם זה לא היה באשמתכם, תגידו ״סליחה״
  38. כאשר אנחנו בטיול, יש לשמור על שקט כאשר נכנסים למבנה. אנחנו ניכנס בצורה כל כך שקטה, שאף אחד אפילו לא ישים לב שאנחנו שם. חוק זה מתקיים בכל מרחב שבו אנשים מתקבצים, בין אם זה בקולנוע, בבית התפילה, בתיאטרון ובכל חלל אחר. זה גם רלוונטי כאשר חוזרים לבית הספר
  39. כאשר אנחנו בטיול, נכון יהיה להחמיא על דבר שקשור למקום שבו אנחנו מבקרים. למשל, אם אנחנו מבקרים בבית של מישהו, תהיה זאת מחווה יפה לומר לו שאנחנו חושבים שהוילונות יפים. אנשים תמיד מרגישים מודעות עצמית גבוהה מאוד כאשר הם מארחים מישהו בבית שלהם, לכן אתם רוצים לגרום להם להרגיש בנוח. בנוסף, אם אנחנו מבקרים במקומות אחרים (מוזיאון או תיאטרון), יהיה זה נחמד להעיר כמה יפה העיצוב או לומר למדריך שאנחנו חושבים שהמתקן/אובייקט יפים
  40. במהלך פעילות אל תדברו, אל תסתכלו סביב ואל תנסו למשוך את תשומת הלב של תלמידים מכיתות אחרות. עלינו להציג תמונה שמראה שאנחנו אסופים ומרוכזים
  41. כאשר אתם עונים לטלפון בבית שלכם או בבית הספר, עליכם לעשות זאת בצורה מנומסת
    1. בכיתה – ״האם אוכל לשאול מי מדבר?״
    2. בבית – ״שלום״
  42. כאשר חוזרים מטיול, עליכם ללחוץ את יד המורה ואת ידם של המלווים. עליכם להודות לנו על כך שלקחנו אתכם לטיול ועל ההזדמנות שהיתה לכם לצאת לטיול. אין זה נובע מהדאגה שתודו לנו, אלא חשוב לנו ללמד אתכם שזה מוערך להפגין הערכה כשמישהו התאמץ מאוד כדי לעזור לכם
  43. כאשר אנחנו מחוץ לבית הספר ומשתמשים במדרגות נעות, עלינו להיצמד לצד הימני כדי לאפשר למי שממהר ללכת במהירות בצד השמאלי. כאשר נכנסים למעלית או לרכבת, קודם ניתן לאחרים לרדת ורק אז נעלה
  44. כאשר אנחנו הולכים בטור, שימו לב שיש מספיק מרווח ביניכם לבין מי שלפניכם, תשמרו על הידיים בצידי הגוף ולהסתכל קדימה. אסור לדבר כאשר נעים בטור. במדרגות, אתם תלכו בצד הימני של המדרגות ותאחזו במעקה. כאשר אנחנו עוצרים, החוקים עדיין תקפים. לא נשענים על הקיר ולא נוגעים בקירות
  45. לעולם אל תעקפו בתור. אם מישהו עוקף אתכם, אל תעירו לו על כך אבל תעדכנו את המורה. אם תתחילו להתווכח עם מי שעקף אתכם, תיענשו על כך. כך גם תנהגו בבקשה עם שאר החברים שלכם לכיתה. ראשית תפנו אליי לפני שאתם פועלים לבד. אם תפעלו לבד, תהיו חשופים לאותו עונש, אם לא חמור מכך
  46. כאשר אנחנו נכנסים לאולם קולנוע/צופים בהצגה בתיאטרון/צופים בסרט בכיתה, יש לשמור על שקט ואין לדבר. זה לא מעניין אותי עד כמה הסרט טוב או מה אתם רוצים לומר לחבר שיושב מאחוריכם, אסור גם ללחוש (ניתן לומר ״לבריאות״ או ״סלח לי״ במידת הצורך). אסור להניח את הרגליים על המושב/כיסא שלפניכם. אם אתם מתכננים לאכול במהלך הצפייה, עליכם לעשות זאת בשקט מוחלט ככל האפשר. אם רכשתם סוכריה, עליכם לפתוח על העטיפה לפני שהסרט מתחיל. כאשר מנסים לפתוח שקית של סוכריות תוך כדי סרט זה יכול להציק לאחרים. בנוסף, מאוד לא מנומס להשאיר את הטלפון הסלולארי דולק
  47. אסור להביא חטיפים למתחם בית הספר
  48. אם יש ילד או ילדה בבית הספר שמציקים לכם, תדווחו לי על כך. אני המורה שלכם ואני כאן כדי לדאוג לכם ולהגן עליכם. לא אתן לאף אחד בבית הספר להתנהג כלפיכם בבריונות או לגרום לכם להרגיש לא בנוח. בתמורה, אני מבקש שלא תקחו את העניינים לידיים, תנו לי להתמודד עם התלמיד הפוגע
  49. עמדו על העקרונות שלכם ועל מה שאתם מאמינים. עליכם לא לקבל לא כתשובה אם הלב והחשיבה שלכם מובילים אתכם לכיוון שאתם מרגישים משהו חזק לגביו
  50. היו חיוביים ותהנו מהחיים. יש דברים שלא שווה להתרגז בגללם. תשמרו על פרספקטיבה ופרופורציות והתמקדו בהיבטים החיוביים של חייכם
  51. תחיו באופן שלא תתחרטו על דברים שבחרתם לעשות. אם יש דבר שאתם רוצים לעשות, עשו זאת! לעולם אל תתנו לפחד, ספק ולמכשולים אחרים לעמוד בדרככם. אם יש משהו שאתם רוצים, הילחמו על כך בכל לבכם. אם יש משהו שאתם רוצים לעשות, לכו על זה ועל תעצרו עד שאתם מגשימים זאת. אם יש משהו שאתם רוצים להיות, עשו את כל הדרוש כדי להגשים את החלום הזה.
  52. קבלו את העובדה שאתם הולכים לעשות טעויות. תלמדו מהטעויות האלו ותתקדמו הלאה
  53. לא משנה מהן הנסיבות, לעולם היו כנים. גם אם טעיתם, הדבר הנכון ביותר הוא להודות בכך בפניי , מכיוון שאנחנו נכבד זאת ולעתים אפילו נחליט לא להעניש לאור העובדה שבחרתם להיות כנים
  54. תמצו את המיטב מכל יום. אנחנו חיים כל יום רק פעם אחת, חבל לבזבז אותו. החיים מורכבים מרגעים מיוחדים, רבים מהם מתרחשים כאשר הזהירות מושלכת לרוח ואנשים נוקטים פעולה ומנצלים את היום
  55. היו האנשים הכי טובים שאתם יכולים. באמצעות זאת שתהיו האנשים הכי טובים שאתם יכולים, אנחנו נהיה הכיתה הכי טובה שאנחנו יכולים להיות